Detalle Participació Pública

Consulta
Tancada
Rang de la Norma:
Reial decret de Consell de Ministres
Caràcter de la consulta:
Normatives
Tipus de participació:
Consulta pública prèvia

Resum

De conformitat amb el que es disposa en l'artícul 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, es procedix a realitzar la consulta pública prèvia a l'elaboración del projecte de Reial decret pel qual es modifiquen diverses normes reglamentàries en matèria de seguretat industrial per a la seua adaptación al principi de reconeixement mutu.

Antecedents de la norma

La lliure circulación de mercancías en el mercat interior está garantida per l'armonización a escala de laóUni n de normes que establixen uns requisits comuns per a la comercialización de determinades mercancías. No obstant açò, no existixen normes d'armonización aplicables a tots els productes, o a tots els aspectes de determinats productes. Per a estes mercancías, podrían crear-se obstáculs il·legals a la lliure circulación entre Estats membres si l'autoritat competent d'un Estat membre aplicara a mercancías comercialitzades legalment en un altre Estat membre normes nacionals quan aquesta aplicación siga contrària als artículs 34 i 36 del Tractat de Funcionament de laóUni n Europea (TFUE), fins i tot si s'apliquen indistintament a totes les mercancías.

Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma

En España, els reglaments de seguretat industrial relatius a instal·lacions establixen, entre altres aspectes, les condiciones técnicas o requisits de seguretat que, según el seu objecte, han de reunir les instal·lacions, els equips a utilitzar en aquestes instal·lacions, els processos, els productes industrials i el seu utilización, así com els procediments técnicos d'evaluación de la seua conformitat amb les referides condicions o requisits. Si ben no s'inclouen requisits directes per a la comercialización dels equips dins del ámbito d'aplicación d'aquests reglaments, les condiciones técnicas o requisits establits en els mateixos podría suposar la impossibilitat d'instal·lar i/o utilitzar un determinat equip, la qual cosa en la práctica supondría obstaculitzar la seua comercialización.

Necessitat i oportunitat de la seua aprovació

Per a facilitar i aclarir l'aplicación del principi de reconeixement mutu en determinats reglaments de seguretat industrial es considera necessari introduir una nova disposición en aquests reglaments, o si escau modificar l'existent, tenint en compte además l'aprobación, en áel mbito de laóUni n Europea del Reglament (UE) 2019/515 del Parlament Europeu i del Consell, de 19 de març de 2019, relatiu al reconeixement mutu de mercancías comercialitzades legalment en un altre Estat membre i pel qual es deroga el Reglament (CE) n.° 764/2008.

Igualment, si bé la disposición addicional cinquena del Reial decret 2200/1995, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Infraestructura per a la Qualitat i la Seguretat Industrial, preveía la sustitución de la figura de l'homologación, establida com a preceptiva en determinades disposicions reglamentàries, per la figura de la certificación de la conformitat amb els requisits reglamentaris, emeses pels Organismes de control, en l'actualitat, per la falta d'Organismes de control acreditats en este camp, la majoría de estes certificacions seguixen otorgándose per les Administracions Públicas d'acord a la disposición transitòria quarta d'aquest reial decret, la qual cosa en la práctica suposa seguir mantenint la figura de l'homologación.

En este sentit, a fi d'eliminar les traves a la comercialización dels productes sotmesos aéeste r gemeguen i facilitar l'aplicación del reconeixement mutu en este ámbito, es considera necessari modificar les esmentades disposicions.

Objectius de la norma

L'objectiu és aclarir l'aplicación del principi de reconeixement mutu en determinats reglaments de seguretat industrial després de l'aprobación del Reglament (UE) 2019/515 del Parlament Europeu i del Consell, de 19 de març de 2019, relatiu al reconeixement mutu de mercancías comercialitzades legalment en un altre Estat membre i pel qual es deroga el Reglament (CE) n.° 764/2008.

Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries

No hi ha alternativa no regulatòria.

Termini de remissió

Termini per a presentar al·legacions des del dimecres, 27 d’octubre de 2021 fins al divendres, 19 de novembre de 2021

Presentació d'al·legacions

Les al·legacions podran remetre's a la direcció de correu: participacion_csegind@mincotur.es indicant en l'assumpte: "PROYECTO DE REAL DECRETO DE RECONOCIMIENTO MUTUO."

Sóho serán considerades les respostes en les quals el remitent esté identificat.

Amb carácter general, les contribucions rebudes es considerarán susceptibles de difusión pública. Les parts de la información remesa que, segons el parer de l'interessat hagen de ser tractades amb carácter confidencial i en conseqüència no procedisca el seu lliure difusión, deureán ser específicamente s'aladasñen el propi text de la contribución, no considerándose a estos efectes els missatges genérics de confidencialitat de la información.