- Consulta
- Tancada
- Rang de la Norma:
- Disposició d'altres autoritats
- Caràcter de la consulta:
- Normatives
- Tipus de participació:
- Audiència i informació pública
Resum
El Reial decret 1106/2020, de 15 de desembre, pel qual es regula l'Estatut dels consumidors electrointensivos, estableció la regulación del Registre de Consumidors Electrointensivos i els requisits per a certificar-se com a consumidor electrointensivo así com dos mecanismes de suport a estos consumidors.
Un d'estos mecanismes, les bases dels quals s'establixen en elíT tulo III del citat reial decret, és el de compensación dels càrrecs per la financiación de la retribución específica a renovables i cogeneración d'alta eficiència i per la financiación addicional en els territoris no peninsulars. Este mecanisme de subvencions es basa en la Comunicación de la Comisión Europea 2014/C 200/01, sobre «Directrius sobre ajudes estatals en matèria de protección del medi ambient i energía 2014-2020».
La Comunicación de la Comisión 2022/C 80/01 «Directrius sobre ajudes estatals en matèria de clima, protección del medi ambient i energía 2022», aprovada el 27 de gener de 2022, substituïx a les directrius anteriors.
Así doncs, en compliment d'estes noves directrius i de la disposición final tercera del Reial decret 1106/2020, de 15 de desembre, han de modificar-se les bases reguladores del mecanisme de compensación de càrrecs per a adaptar-les a les noves directrius.
Les noves directrius comunitàries actualitzen la llista de sectors elegibles, distingint ara entre dos tipus de sectors que poden accedir a estes ajudes: sectors «en risc significatiu» i sectors «en risc». La intensitat d'ajuda máxima per als sectors «en risc significatiu» es manté en el 85 per cent dels costos subvencionables, mentre que per als sectors «en risc» és solament del 75 per cent. No obstant açò, les noves Directrius comunitàries permeten als beneficiaris que realitzen activitats en sectors «en risc» obtindre una ajuda del 85 per cent dels costos subvencionables si complixen determinades obligacions.
Es modifica l'Annex del Reial decret 1106/2020, de 15 de desembre, per a incloure tots els sectors de l'Annex I de les «Directrius sobre ajudes estatals en matèria de clima, protección del medi ambient i energía 2022», tant manufacturers com a extractius. S'obri así la possibilitat d'acollir-se a este mecanisme de suport a la indústries extractives en situación de risc per la seua elevada intensitat energética i exposición al comerç internacional.
En esta modificación del Reial decret 1106/2020, de 15 de desembre, s'añade además la possibilitat de concedir una ajuda addicional per damunt del 85 per cent a aquelles instal·lacions especialment electrointensivas, definides com aquelles que hagen de suportar uns costos anuals per càrrecs del sistema eléctrico superiors al 0,5 per cent del seu valor añadido brut (VAB) o de l'1 per cent en el cas de sectors «en risc». Estes instal·lacions podrán rebre una ajuda superior al 85 per cent dels costos subvencionables (o del 75 per cent si pertanyen a sectors «en risc») si hi ha pressupost disponible una vegada totes les instal·lacions han rebut l'ajuda máxima.
Quant a les obligacions dels beneficiaris d'ajuda, es modifica l'artícul 11.2 per a incloure les tres opcions de compliment de l'obligación d'inversions en eficiència energética, d'acord amb les noves directrius comunitàries. Com a alternatives a la realización de les inversions en eficiència energética identificades en l'auditoría de el sistema certificat de gestión de l'energía, els beneficiaris d'ajuda podrán acreditar el compliment d'esta obligación mitjançant l'increment del seu consum d'energías renovables o aétrav s de la realización d'inversions per a la reducción substancial de les emissions directes de la instalación.
Además d'adaptar les bases reguladores de les ajudes de compensación de càrrecs, es modifiquen determinades disposicions del Reial decret 1106/2020, de 15 de desembre per a millorar la claredat en la definición dels requisits i les obligacions dels consumidors electrointensivos. Es corregixen también alguns errors de referències que existían.
En concret, s'explicita que el valor añadido brut ha d'estar referit a l'año natural, igual que el consum, amb independència de la definición dels añus fiscals de la societat propietària de la instalación per a la qual se sol·licita la certificación. S'aclarix también que l'informe de l'auditor de comptes que certifique este cálculo podrá utilitzar estats comptables provisionals, no auditats ni aprovats, no sent necessari esperar al fet que s'aproven els comptes de la societat titular de la instalación per a presentar la sol·licitud de certificación o renovación.
Quant a l'obligación de contratación a termini d'energíaléctrica procedent de fonts renovables, s'aclarix que el 10 per cent del consum eléctrico que ha de contractar-se a termini s'ha de calcular sobre la base de l'energíaléctrica presa de la xarxa, excloent l'autoconsum en la instalación. D'esta manera, es permet que una instalación que autoconsuma la totalitat o la major part de la seua energíaléctrica puga optar als mecanismes de suport als consumidors electrointensivos.
Per último, s'añade una disposición transitòria per a flexibilitzar el requisit per a optar a la categoría de consumidor electrointensivo de l'artícul 3.2.b). No s'exigirá la necessitat d'haver consumit almenys el 50% de l'electricitat durant el període tarifari vall durant l'año 2022. Esta relajación s'aplicará per a les sol·licituds de nova certificación o de renovación d'una certificación vigent en les quals s'hagen de tindre en compte les dades de l'año 2022. Sí es comprovará el compliment d'este requisit en els restants añus del període.
Termini de remissió
Termini per a presentar al·legacions des del dijous, 28 de juliol de 2022 fins al divendres, 9 de setembre de 2022
Presentació d'al·legacions
Les al·legacions podran remetre's a la direcció de correu: ModificacionEstatutoCEI@mincotur.es
Solament serán considerades les observacions en les quals el remitent esté identificat.
Amb carácter general les respostes es considerarán no confidencials i, en conseqüència, de lliure difusión. Si es desitja que algunes parts de la información siguen considerades confidencials, estes es esñalarán i delimitarán en el propi text, i s'haver deá motivar la necessitat de la seua confidencialitat.