Detalle Participació Pública

Consulta
Tancada
Rang de la Norma:
Reial decret de Consell de Ministres
Caràcter de la consulta:
Normatives
Tipus de participació:
Consulta pública prèvia

Antecedents de la norma

Els antecedents d'esta norma es troben recollits en les disposicions següents:

  1. Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creación i creixement d'empreses.
  2. Llei 11/2013, de 26 de juliol, de mesures de suport a l'emprenedor i d'estímul del creixement i de la creación d'ocupació.
  3. Reial decret 962/2013, de 5 de desembre, pel qual es crea i regula el Consell Estatal de la xiquetaña i la mitja empresa, órgano col·legiat consultiu, assessor i de colaboración en les matèries que afecten a les pequeñas i les mitges empreses per a afavorir i facilitar la seua creación, creixement i desenvolupament d'avantatges competitius.
  4. Directiva 2011/7/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 16 de febrer de 2011, per la qual s'imposen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
  5. Llei 15/2010, de 5 de juliol, de modificación de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'establixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
  6. Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'establixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

La Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creación i creixement d'empreses, és una de les reformes regulatòries incloses en el Pla de Recuperación, Transformación i Resiliència d'España; en concret en el Component 13 d'Impuls “a les PIME”, en la seua reforma R1 “Millora de la regulación i del clima de negocis”.

Esta Llei té entre els seus objectius la reducción de la morositat comercial aétrav s de diferents mesures, entre elles mesures de transparència com la creación i regulación del funcionament d'un Observatori Estatal de la Morositat Privada (OEMP), encarregat del seguiment de l'evolución del comportament de pagament de les empreses i la promoción de bones prácticas en este ámbito.

L'OEMP integrará associacions de ámbito nacional, autonómico o local, interlocutors socials i institucions relacionades amb la morositat, aprofitant l'estructura existent del Consell Estatal de la PIME (que compta amb representación dels principals departaments ministerials amb competències en matèria de PIME, les Comunitats Autónomas, els agents económicos i socials i representants de la societat civil).

Es tendrá en compte l'establit en la disposición addicional undécim, la disposición final sisena i l'artícul 9 de Llei Crea i Creix.

La creación de l'OEMP completa les mesures regulatòries posades en marxa en España, estantíen l nea amb el projecte de creación d'un Observatori Europeu en esta matèria.

Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma

Un dels factors que dificulten el creixement de les empreses, molt en particular de les PIME, és la morositat, entesa com l'incompliment d'una obligación de pagament a temps, superándose el termini de pagament máximo de 60 días per a empreses privades i de 30 días en el cas de les Administracions Públicas, según establix la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'establixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, posteriorment modificada per la Llei 15/2010, de 5 de juliol, i amb les excepcions arreplegades en legislacions sectorials específicas.

Les empreses de menor tamaño són les que patixen en major mesurada l'incompliment dels terminis de pagament. Les grans empreses compten amb una posición de fortalesa enfront del proveïdor, especialment si es tracta d'una xiquetaña empresa, i són éstas les que generalment presenten índices de morositat i terminis de pagament más elevats. Así, les empreses de menor tamaño han de compensar el cost financer i la incertesa generada per estes prácticas, influint negativament sobre els seus projectes, capacitat d'inversión i solvència. Concretament, entre les principals conseqüències dels retards en els pagaments podem esmentar la necessitat addicional de financiación, l'increment de costos financers, la incertesa front l'asunción de riscos, la reducción delsám rgenes, laép rdida de clients o l'empitjorament de la solvència empresarial.

És necessari, per tant, millorar el compliment de la llei de lluita contra la morositat comercial i el comportament de pagament en les operacions comercials, impulsant una cultura responsable en este sentit.

Per a açò, la Llei Crea i Creix determina la creación de l'Observatori Estatal de la Morositat Privada, que desempeñará les següents funcions (Disposición Final Sexta):

  1. Seguiment de l'evolución dels períodes mitjans de pagament i la morositat en les operacions comercials, en aplicación de la regulación europea i nacional.
  2. Elaboración i difusión deóc digos de bones prácticas comercials, campañas de concienciación, formación i información, amb la finalitat de contribuir a generar una cultura de pagaments responsable.
  3. Seguiment i aplicación de les directrius de laóUni n Europea en esta matèria i, si escau, les de l'Observatori Europeu de la Morositat.
  4. Publicación anual d'un llistat d'empreses que hagen incomplit els terminis de pagament conforme a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'establixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials o una altra normativa sectorial d'aplicación, i en les quals, com aím nimo, concórreguen les següents circumstàncies:
    • Que a 31 de desembre de l'año anterior l'import total de factures impagades dins del termini establit per la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'establixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials o la normativa sectorial que sigaód'aplicaci n supere l'import de 600.000 euros;
    • Que el percentatge de factures pagades per l'empresa durant l'exercici anterior en un període inferior alám ximo establit en la normativa de morositat sobre el total de pagaments a proveïdors siga inferior al noranta per cent; i
    • Que es tracte de societats amb personalitat jurídica que, d'acord amb la normativa comptable, no puguen presentar compte deép rdidas i guanys abreujada.

El llistat incloureá la denominación social de l'empresa, la seua númer d'identificación fiscal i les quantitats impagades dins dels terminis establits per la normativa de morositat. Reglamentàriament es determinará la información addicional a incloure si escau, el procediment d'información i al·legacions per als afectats, así com el mitjà i permanència de la publicación del llistat.”

Necessitat i oportunitat de la seua aprovació

Per l'a dalt exposat, es fa necessari millorar el compliment de la regulación en matèria de lluita contra la morositat comercial i impulsar la transparència i millors prácticas respecte dels períodes de pagament en les operacions comercials.

Per a açò, l'artícul 9 de la Llei Crea i Creix establix que el Govern creará i regulará el funcionament d'un Observatori Estatal de la Morositat Privada, encarregat del seguiment de l'evolución de les dades de pagament i la promoción de bones prácticas en este ámbito.

Objectius de la norma

La norma té com a objectius:

  1. La creación i regulación de l'Observatori Estatal de la Morositat Privada; la determinación de la seua composición, funcions i régemeguen de funcionament.
  2. La modificación del Reial decret 962/2013, de 5 de desembre, pel qual es crea i regula el Consell Estatal de la Xiquetaña i Mitja Empresa, en el qual s'integra l'OEMP. Es modifica en concret l'artícul segon de la Llei 15/2010, de 5 de juliol, que queda redactat com seguix:

    «Artícul segon. Seguiment de l'evolución de la morositat i resultats de l'eficàcia de la Llei.

    En el marc dels instruments técnicos, consultius i de participación sectorial que disposa el Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme per a efectuar l'análisi i l'evolución de l'activitat dels diferents sectors económicos, es realitzará un seguiment específico de l'evolución dels terminis de pagament i de la morositat en les transaccions comercials así com dels resultats de la práctica i eficàcia de la present llei, amb la participación de les associacions multisectoriales de ámbito nacional i autonómico así com la Plataforma Multisectorial contra la Morositat. Amb periodicitat anual l'Observatori Estatal de la Morositat Privada, elaborará un informe sobre la situación dels terminis de pagament i de la morositat en les transaccions comercials, que permeta analitzar els resultats i l'eficàcia de la present llei. Dit informe será presentat i analitzat en el Consell Estatal de la PIME. Posteriorment, el Govern ho remetreá a les Corts Generals i será publicat en laáp gina web del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme. L'informe incloureá información relativa a la situación dels terminis de pagament i morositat de les administracions públicas que será aportada pel Ministeri d'Hisenda i Función Pública.»

Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries

La finalitat que propugna la iniciativa ha d'abordara necessàriament aétrav s d'una alternativa regulatòria. De fet, la Llei Crea i Creix establix que:

Disposición final sisena. Observatori Estatal de la Morositat Privada.

El Govern, en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'esta llei, creará i regulará l'Observatori Estatal de la Morositat Privada mitjançant reial decret, en el marc del Consell Estatal de la PIME.

Disposición addicional undécim. Consell Estatal de la Xiquetaña i Mitja Empresa.

El Govern, en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'esta llei, aprovará una modificación del Reial decret 962/2013, de 5 de desembre, pel qual es crea i regula el Consell Estatal de la Xiquetaña i la Mitja Empresa, perquè el Consell Estatal de la PIME incloga a representants d'associacions especialitzades en áel mbito de la morositat.

Termini de remissió

Termini per a presentar al·legacions des del dijous, 24 de novembre de 2022 fins al dijous, 15 de desembre de 2022

Presentació d'al·legacions

Les al·legacions podran remetre's a la direcció de correu: observatorio@mincotur.es indicant en l'assumpte: "Proyecto de Real Decreto Observatorio Morosidad"

Per a la presentación d'al·legacions/comentaris s'haver d'utilitzará la plantilla Excel adjunta “Plantilla Presentación Comentaris RD-OEMP”.

Sóho serán considerades les respostes en les quals el remitent esté identificat.

Amb carácter general, les contribucions rebudes es considerarán susceptibles de difusión pública. Les parts de la información remesa que, segons el parer de l'interessat hagen de ser tractades amb carácter confidencial i en conseqüència no procedisca el seu lliure difusión, deureán ser específicamente s'aladasñen el propi text de la contribución, no considerándose a estos efectes els missatges genérics de confidencialitat de la información.

Annexos