Detalle Participació Pública

Consulta
Tancada
Rang de la Norma:
Orde Ministerial
Caràcter de la consulta:
Normatives
Tipus de participació:
Consulta pública prèvia

Antecedents de la norma

De conformitat amb el que es disposa en l'artícul 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, es procedix a realitzar la consulta pública prèvia a l'elaboración del Projecte d'orde per la qual s'establixen les bases reguladores per a l'impuls de la millora de la productivitat en pequeñas i mitges empreses industrials aétrav s de projectes pilot de reducción de la jornada laboral.

Según dades de l'Organización per a la Cooperación i Desenvolupament Económico (“OCDE”), más hores de treball no es traduïxen en una major productivitat. Este organisme mesura la productivitat laboral de cada país mitjançant l'indicador PIB per hora treballada, que es mesura enód lares nord-americanes i que té en compte el total d'hores treballades de totes les persones que participen en el procés de producción. Estes dades reflectixen que hi ha países que treballen menys hores i, no obstant açò, són más productius.

Per açò, es considera oportú fomentar la realización d'una sèrie de projectes pilot de reducción de la jornada laboral que suposen un impuls a la productivitat en pequeñas i mitges empreses industrials españones, tan importants per al nostre teixit productiu. Estos projectes pilot, haver d'aníreflectir una reducción de jornada mínima per a un númer de treballadors determinat según el tamaño de l'empresa, sense reducción de retribucions salarials. Al seu torn, incorporarían una sèrie de mesures organitzatives i de processos productius, así com a accions de formación, que generen una millora de la productivitat que compense en els majors costos salarials.

Es prevén ajudes directes de manera temporal pels costos assumits per l'empresa com a conseqüència de la reducción de la jornada, así com pels costos d'implementación de noves fórmulas organitzatives i la formación que, a mitjà termini, generen eixe increment de la productivitat que faça el pilot viable más allá de la seua duración.

Els projectes pilots haver d'aníincorporar mesures organitzatives o formatives per a optimitzar el temps de treball a implementar durant tota la duración del projecte pilot i indicadors que mesuren la millora de l'evolución de la productivitat del treball en l'empresa o centre de treball que serán avaluats periódicamente.

Podrán finançar-se parcialment els costos salarials del personal afectat per la reducción de la jornada laboral, els costos de formación relativa a l'optimización del temps de treball dels treballadors afectats a la implementación del projecte pilot, i els costos de col·laboracions externes o costos de personal intern necessaris per al diseño o rediseño de processos afectats pel projecte pilot i directament vinculats a la producción dels béns i servicis de l'empresa.

 

Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma

Un dels principals problemes inherent al model productiu de l'economíañespa ona durant les últimas décadas ha sigut eléd bil creixement de la productivitat. Existixen múltiples causes, entre les quals está la gestión dels factors productius, i en concret, l'organización del treball en les empreses.

Además, explorar reduccions de jornada podrían solucionar altres problemes associats a jornades laborals excessives com són els relacionats amb la salut física i mental dels treballadors, la conciliación laboral i familiar i la igualtat d'oportunitats per a les dones.

Necessitat i oportunitat de la seua aprovació

Des de fa temps, es vé reclamant la necessitat de transformar el sistema económico per a obtindre millores de la productivitat, afavorir la conciliación i fomentar la paritat i igualtat d'oportunitats. L'emergència climática i la crisi derivada de la pandèmia de la COVID19, han posat todavíaám s de relleu la necessitat d'introduir estos parellámetros. I la posada enápr ctica massiva de noves formes de treball (com el teletreball), han generat un debat sobre cómo poden explorar-se noves vías d'organización empresarial i noves relacions en el treball.

D'altra banda, el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç porta treballant des de fa varis añus a fomentar un model en què el creixement i la demanda nacional es bases en un model d'alta productivitat, alta ocupació i alta cualificación. Esta millora de la competitivitat i la productivitat ha tingut el seu reflex en programes de suport a la digitalización, a la innovación de processos i organitzativa i en la transformación verda. El present projecte de norma busca completar eixe conjunt de variables amb l'exploración de mesures que interrelacionen productivitat i treball.

Objectius de la norma

Els objectius plantejats per la norma són:

  • Aconseguir una millora duradora de la productivitat en les empreses aétrav s d'una gestión más eficient i sostenible dels factors productius.
  • Enfortir elsív nculos entre treballadors i empreses, propiciant el vaig donarálogo permanent, la colaboración, la innovación i la millora conjunta de les organitzacions i les capacitats dels seus integrants.
  • Afavorir la igualtat d'oportunitats de les dones, assegurant una major flexibilitat laboral i una adequada valorización dels treballs de cures.

Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries

Es valoren les següents possibles alternatives:

  1. Elaboración d'un orde de bases que fomente la realización de projectes pilot en pequeñas i mitges empreses industrials.
  2. Deixar que siga el sector privat el que arribe mitjançant mecanismes de mercat a la consecución d'estes finalitats.
  3. Realización d'estudis per al diseño de pilots dirigits.

D'alternatives citades, en este moment es considera que laám s adequada és l'a).

Termini de remissió

Termini per a presentar al·legacions des del dilluns, 13 de juny de 2022 fins al dijous, 30 de juny de 2022

Presentació d'al·legacions

Les al·legacions podran remetre's a la direcció de correu: participacion_publica_sgipyme@mincotur.es indicant en l'assumpte: "PROYECTO DE ORDEN REDUCCIÓN DE JORNADA LABORAL"

Sóho serán considerades les respostes en les quals el remitent esté identificat.

Amb carácter general, les contribucions rebudes es considerarán susceptibles de difusión pública. Les parts de la información remesa que, segons el parer de l'interessat hagen de ser tractades amb carácter confidencial i en conseqüència no procedisca el seu lliure difusión, deureán ser específicamente s'aladasñen el propi text de la contribución, no considerándose a estos efectes els missatges genérics de confidencialitat de la información.