- Consulta
- Tancada
- Rang de la Norma:
- Reial decret de Consell de Ministres
- Caràcter de la consulta:
- Normatives
- Tipus de participació:
- Audiència i informació pública
Resum
El present projecte de reial decret té per objecte desenvolupar certs aspectes necessaris per a la implantació del Reglament (UE) 2024/3110 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 de novembre de 2024, pel qual s'establixen regles harmonitzades per a la comercialització de productes de construcció i es deroga el Reglament (UE) n.° 305/2011 (d'ara endavant, Reglament Europeu de Productes de la Construcció, o bé, RPC).
Este Reglament europeu vé a substituir a l'actual Reglament (UE) n° 305/2011 del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març de 2011, pel qual s'establixen condicions harmonitzades per a la comercialització de productes de construcció i es deroga la Directiva 89/106/CEE del Consell. Tant el nou RPC de 2024 com el Reglament europeu anterior de 2011 al que substituïx regulen el marcat CE de determinats productes de construcció.
cal recordar que els reglaments europeus no requerixen de transposició a la normativa nacional, en ser estos directament aplicables en els estats membres des de la seua data d'entrada en vigor. D'esta forma, el present reial decret no busca traslladar el Reglament europeu de forma íntegra, sinó que s'aprova amb l'objectiu de desenvolupar diversos aspectes específics que requerixen de desenvolupament nacional. En concret, este reial decret desenvolupa aspectes del RPC tals com l'ús dels productes de construcció en els codis de construcció, reglaments d'instal·lacions i qualsevol altra reglamentació nacional que regule aspectes relacionats amb les obres de construcció o instal·lacions. Addicionalment, també es desenvolupen altres aspectes com el règim sancionador, segons el contemplat en la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria.
Simultàniament, en este projecte de reial decret també s'actualitza diversa regulació nacional relacionada amb els productes de la construcció:
Es deroguen i substituïxen diversos reials decrets que regulen productes concrets, els quals establien anteriorment regles per a la seua homologació. cal destacar que amb el pas dels anys i el progressiu desenvolupament de la normativa europea, el nombre de productes àdhuc no coberts per esta ha disminuït considerablement, quedant actualment un nombre reduït de productes en este grup. A més, amb l'entrada en vigor del Reial decret 2200/1995, de 28 de desembre, les anteriors homologacions de productes van ser substituïdes per certificacions de conformitat amb els requisits reglamentaris. D'esta manera, per a este grup de productes, el present reial decret vé a actualitzar i reunificar els seus requisits en una mateixa disposició normativa, derogant els diferents reials decrets anteriors i reescrivint els requisits en un únic text.
També es deroga i substituïx el Reial decret 842/2013, de 31 d'octubre, pel qual s'aprova la classificació dels productes de construcció i dels elements constructius en funció de les seues propietats de reacció i de resistència enfront del foc. Aquest reial decret regulava la classificació d'estos productes en funció de les seues propietats de reacció i de resistència enfront del foc, derogant a l'anterior Reial decret 312/2005, de 18 de març.
Juntament amb els canvis anteriors, una altra disposició que ha de modificar-se per a actualitzar part del seu contingut tècnic és el Reial decret 605/2006, de 19 de maig, pel qual s'aproven els procediments per a l'aplicació de la norma UNE-EN 197-2:2000 als ciments no subjectes al marcat CE i als centres de distribució de qualsevol tipus de ciment. Els canvis realitzats consistixen a actualitzar les referències a les normes UNIX i els procediments que es desenvolupen, en coordinació amb els canvis introduïts en el present reial decret per a estos productes.
A més, el present reial decret també introduïx modificacions o desenvolupaments d'altres disposicions que s'expliquen a continuació:
S'introduïx una disposició relativa a la implantació del marcat europeu dels materials que entren en contacte amb l'aigua de consum humà, arreplegats en l'article 44 del Reial decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'establixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament. Aquest reial decret és trasposició de la Directiva (UE) 2020/2184 del Parlament Europeu i del Consell, de 16 de desembre de 2020, relativa a la qualitat de les aigües destinades al consum humà. Conforme a l'indicat allí, s'ha desenvolupat un marcat europeu per mitjà de diversos actes de la Comissió Europea. Este marcat aplicarà als productes en contacte amb aigua potable (principalment productes de construcció) que formen part de les instal·lacions de captació, tractament, emmagatzematge o distribució d'aigües de consum humà (incloent canonades de subministrament, vàlvules, bombes, mesuradors, aixeteria, etc.). Quant a estos, el present reial decret introduïx les consideracions necessàries per a poder implantar dita marcada en el nostre país, complementant al ja disposat en el Reial decret 3/2023, de 10 de gener.
Finalment, s'introduïxen modificacions en el Reial decret 1644/2008, de 10 d'octubre, pel qual s'establixen les normes per a la comercialització i posada en servici de les màquines. Estes modificacions al Reial decret 1644/2008, de 10 d'octubre, són necessàries per a adaptar aquesta disposició al nou Reglament (UE) 2023/1230 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de juny de 2023, relatiu a les màquines.
Estructura del Reial decret
El reial decret consta d'un preàmbul, deu articles, una disposició addicional, tres disposicions transitòries, una disposició derogatòria i huit disposicions finals i dos annexos.
Termini de remissió
Termini per a presentar al·legacions des del dijous, 19 de desembre de 2024 fins al divendres, 24 de gener de 2025
Presentació d'al·legacions
Les al·legacions podran remetre's a la direcció de correu: participacion_csegind@mintur.es indicant en l'assumpte: "Audiencia RD construcción 2025"
Las alegaciones deben presentarse utilizando el modelo de documento adjunto (en formato editable que permita leerlas y gestionarlas), ordenando y separando claramente los diferentes comentarios que se realicen, e identificando el apartado y el texto del Real Decreto al que se refiere cada uno.
Sólo serán consideradas las respuestas en las que el remitente esté identificado, haciendo constar en ellas:
- Nombre y apellidos/denominación o razón social del participante
- Organización o asociación (si corresponde)
- Contacto (correo electrónico).
Con carácter general, las contribuciones recibidas se considerarán susceptibles de difusión pública.