- Consulta
- Tancada
- Rang de la Norma:
- Reial decret de Consell de Ministres
- Caràcter de la consulta:
- Normatives
- Tipus de participació
- Audiència i informació pública
Resum
El present projecte de reial decret té per objecte desenvolupar certs aspectes necessaris per a la implantació del Reglament (UE) 2024/3110 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 de novembre de 2024, pel qual s'estableixen regles harmonitzades per a la comercialització de productes de construcció i es deroga el Reglament (UE) n.° 305/2011 (d'ara endavant, Reglament Europeu de Productes de la Construcció, o bé, RPC).
Aquest Reglament europeu ve a substituir a l'actual Reglament (UE) n° 305/2011 del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març de 2011, pel qual s'estableixen condicions harmonitzades per a la comercialització de productes de construcció i es deroga la Directiva 89/106/CEE del Consell. Tant el nou RPC de 2024 com el Reglament europeu anterior de 2011 al que substitueix regulen el marcat CE de determinats productes de construcció.
cal recordar que els reglaments europeus no requereixen de transposició a la normativa nacional, en ser aquests directament aplicables en els estats membres des de la seva data d'entrada en vigor. D'aquesta forma, el present reial decret no cerca traslladar el Reglament europeu de forma íntegra, sinó que s'aprova amb l'objectiu de desenvolupar diversos aspectes específics que requereixen de desenvolupament nacional. En concret, aquest reial decret desenvolupa aspectes del RPC tals com l'ús dels productes de construcció en els codis de construcció, reglaments d'instal·lacions i qualsevol altra reglamentació nacional que reguli aspectes relacionats amb les obres de construcció o instal·lacions. Addicionalment, també es desenvolupen altres aspectes com el règim sancionador, segons el contemplat en la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria.
Simultàniament, en aquest projecte de reial decret també s'actualitza diversa regulació nacional relacionada amb els productes de la construcció:
Es deroguen i substitueixen diversos reials decrets que regulen productes concrets, els quals establien anteriorment regles per a la seva homologació. cal destacar que amb el pas dels anys i el progressiu desenvolupament de la normativa europea, el nombre de productes àdhuc no coberts per aquesta ha disminuït considerablement, quedant actualment un nombre reduït de productes en aquest grup. A més, amb l'entrada en vigor del Reial decret 2200/1995, de 28 de desembre, les anteriors homologacions de productes van ser substituïdes per certificacions de conformitat amb els requisits reglamentaris. D'aquesta manera, per a aquest grup de productes, el present reial decret ve a actualitzar i reunificar els seus requisits en una mateixa disposició normativa, derogant els diferents reials decrets anteriors i reescrivint els requisits en un únic text.
També es deroga i substitueix el Reial decret 842/2013, de 31 d'octubre, pel qual s'aprova la classificació dels productes de construcció i dels elements constructius en funció de les seves propietats de reacció i de resistència enfront del foc. Aquest reial decret regulava la classificació d'aquests productes en funció de les seves propietats de reacció i de resistència enfront del foc, derogant a l'anterior Reial decret 312/2005, de 18 de març.
Juntament amb els canvis anteriors, una altra disposició que ha de modificar-se per actualitzar part del seu contingut tècnic és el Reial decret 605/2006, de 19 de maig, pel qual s'aproven els procediments per a l'aplicació de la norma UNE-EN 197-2:2000 als ciments no subjectes al marcat CE i als centres de distribució de qualsevol tipus de ciment. Els canvis realitzats consisteixen a actualitzar les referències a les normes UNEIX i els procediments que es desenvolupen, en coordinació amb els canvis introduïts en el present reial decret per a aquests productes.
A més, el present reial decret també introdueix modificacions o desenvolupaments d'altres disposicions que s'expliquen a continuació:
S'introdueix una disposició relativa a la implantació del marcat europeu dels materials que entrin en contacte amb l'aigua de consum humà, recollits en l'article 44 del Reial decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s'estableixen els criteris tècnic-sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum, el seu control i subministrament. Aquest reial decret és trasposició de la Directiva (UE) 2020/2184 del Parlament Europeu i del Consell, de 16 de desembre de 2020, relativa a la qualitat de les aigües destinades al consum humà. Conforme a l'indicat allí, s'ha desenvolupat un marcat europeu per mitjà de diversos actes de la Comissió Europea. Aquest marcat aplicarà als productes en contacte amb aigua potable (principalment productes de construcció) que formen part de les instal·lacions de captació, tractament, emmagatzematge o distribució d'aigües de consum humà (incloent canonades de subministrament, vàlvules, bombes, mesuradors, aixeteria, etc.). Quant a aquests, el present reial decret introdueix les consideracions necessàries per poder implantar dita marcada al nostre país, complementant al ja disposat en el Reial decret 3/2023, de 10 de gener.
Finalment, s'introdueixen modificacions en el Reial decret 1644/2008, de 10 d'octubre, pel qual s'estableixen les normes per a la comercialització i posada en servei de les màquines. Aquestes modificacions al Reial decret 1644/2008, de 10 d'octubre, són necessàries per adaptar aquesta disposició al nou Reglament (UE) 2023/1230 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de juny de 2023, relatiu a les màquines.
Estructura del Reial decret
El reial decret consta d'un preàmbul, deu articles, una disposició addicional, tres disposicions transitòries, una disposició derogatòria i vuit disposicions finals i dos annexos.
Termini de remissió
Termini per presentar al·legacions des del dia dijous, 19 de desembre de 2024 fins al dia divendres, 24 de gener de 2025
Presentació d'al·legacions
Les al·legacions es poden enviar a l'adreça de correu: participacion_csegind@mintur.es indicant a l'assumpte: "Audiencia RD construcción 2025" p>
Las alegaciones deben presentarse utilizando el modelo de documento adjunto (en formato editable que permita leerlas y gestionarlas), ordenando y separando claramente los diferentes comentarios que se realicen, e identificando el apartado y el texto del Real Decreto al que se refiere cada uno.
Sólo serán consideradas las respuestas en las que el remitente esté identificado, haciendo constar en ellas:
- Nombre y apellidos/denominación o razón social del participante
- Organización o asociación (si corresponde)
- Contacto (correo electrónico).
Con carácter general, las contribuciones recibidas se considerarán susceptibles de difusión pública.