Detalle Participació Pública

Consulta
Tancada
Rang de la Norma:
Reglament Comunitari
Caràcter de la consulta:
Normatives
Tipus de participació:
Consulta pública prèvia

Resum

De conformitat amb l'Acord del Consell de Ministres de 23 de febrer de 2021 per a la millora del procés de negociación i incorporación del dret de laóUni n Europea a l'ordenament jurídico intern, es procedix a sotmetre a consulta la Proposta de Reglament del Parlament Europeu i del Consell sobre concesión de Llicències Obligatòries per a la gestión de crisi i pel qual es modifica el reglament (CE) nº816/2006.

Els drets de patent, en particular, desempeñan un paper clau a l'hora de recolzar la innovación en la UE i crear l'entorn adequat per a la inversión. Perquè la innovación europea prospere, és necessari crear un marc jurídico sólido, previsible i flexible per als drets de propietat intel·lectual, incloses les patents. El pla d'acción de la Comisión sobre drets de propietat intel·lectual ha identificat diverses áreves de la legislación sobre patents que han de seguir millorándose i armonizándose. Un d'ells és el de les llicències obligatòries.

Una llicència obligatòria és la possibilitat que un govern permeta a un tercer utilitzar una patent sense l'autorización del titular dels drets, sempre que es complisquen determinades condicions. Así doncs, les llicències obligatòries poden complementar els actuals esforços de la UE per millorar la seua capacitat de resistència davant les crisis.

En l'actualitat no existix una armonización a escala de la UE de les llicències obligatòries per al mercat nacional. En el seu lloc, existix un mosaic de diferents normes i procediments nacionals sobre llicències obligatòries.

Además hi ha tres actes legislatius de la UE que contenen disposicions sobre llicències obligatòries: El Reglament (CE) nº 2100/94 del Consell, de 27 de juliol de 1994, relatiu a la protección comunitària de les obtencions vegetals (art.29); la Directiva 98/44/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 6 de juliol de 1998, relativa a la protección jurídica de les invencions biotecnológicas (art.12) i el Reglament (CE) nº 816/2006 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de maig de 2006, sobre la concesión de llicències obligatòries sobre patents relatives a la fabricación de productes farmacéuticos destinats a l'exportación aípa ses amb problemes de salut pública. Esta proposta no afecta als dos primers actes de la UE citats. La proposta modificaríal Reglament (CE) nº 816/2006 paraña adir la possibilitat, en el context d'un procés de fabricación transfronterer, de basar-se en una llicència obligatòria concedida per la Comisión i aplicable en el territori de laóUni n

Objectius de la norma

Esta iniciativa pretén dotar al mercat interior d'un sistema eficaç de llicències obligatòries per a la gestión de crisi. La iniciativa té, per tant, dos objectius principals. En primer lloc, pretén que la UE puga recórrer a les llicències obligatòries en el context dels instruments de crisis de la UE. En segon lloc, introduïx un régemeguen eficaç de llicències obligatòries, amb les características adequades, per a permetre una resposta rádemane i apropiada a les crisis, amb un mercat interior que funcione, garantint el subministrament i la lliure circulación de productes críticos per a la crisis subjectes a llicències obligatòries en el mercat interior.

Más concretament, la present iniciativa respon als següents objectius:

  1. Millorar les características clau de les llicències obligatòries, com el desencadenant, l'abast i les condicions de les llicències obligatòries i millorar la coherència de les llicències obligatòries en laóUni n Europea per a millorar la seua eficàcia i eficiència davant una crisi. És a dir, este objectiu apuntaría a reduir la fragmentación i afectaría principalment al mercat intern.
  2. Augmentar l'eficàcia de la concesión de llicències obligatòries en la UE en cas de crisi; Garantir un procediment eficaç de concesión de llicències obligatòries per a les exportacions [Reglament (CE) n.º 816/2006] d'acord amb l'artícul 31 bis de l'Acord sobre els ADPIC.
  3. Garantir que l'abast territorial d'una llicència obligatòria, fins i tot amb finalitats d'exportación aípa ses no pertanyents a laóUni n Europea, siga adequat a la realitat de les cadenes de valor transfrontereres que operen en el Mercat Único.
  4. Recolzar la resiliència de laóUni n Europea millorant la coordinación, agilitzant la presa de decisions i permetent que les llicències obligatòries complementen millor l'acción de laóUni n Europea en situacions de crisis i garantir una coherència adequada entre els regímenes de llicències obligatòries (nacionals) i els instruments de crisis de laóUni n Europea.
  5. Millorar la coordinación dels mecanismes de concesión de llicències obligatòries en la UE, entre altres coses per a garantir que són adequats per al propósituat previst en les crisis de tota la UE i totalment coherents i complementaris amb altres iniciatives de la UE (per exemple, en el sector de la salut, açò incloureía l'Estratègia de la UE per a les Vacunes contra la Covid-19, l'Estratègia de la UE sobre Opcions Terapéuticas contra la Covid-19, l'HERA , en particular el projecte EU FAB i l'Estratègia Farmacéutica per a Europa);

Termini de remissió

Termini per a presentar al·legacions des del dijous, 6 de juliol de 2023 fins al dimecres, 2 d’agost de 2023

Presentació d'al·legacions

Les al·legacions podran remetre's a la direcció de correu: LLOOEUconsulta@oepm.es

Sóho serán considerades les observacions en les quals el remitent esté identificat.

Amb carácter general les respostes es considerarán no confidencials i, en conseqüència, de lliure difusión. Les parts de la información que es desitge que siguen considerades confidencials deureán ser específicamente s'aladasñi delimitades en el propi text, motivant les raons d'aquesta calificación.

Annexos