Detalle Participació Pública

Consulta
Tancada
Rang de la Norma:
Orde Ministerial
Caràcter de la consulta:
Normatives
Tipus de participació:
Consulta pública prèvia

Resum

De conformitat amb el que es disposa en l'article 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, es procedix a realitzar la consulta pública prèvia a l'elaboració del projecte d'Orde per la qual es modifica l'annex 4 del Reial decret 237/2000, de 18 de febrer, pel qual s'establixen les especificacions tècniques que deuen complir els vehicles especials per al transport terrestre de productes alimentaris a temperatura regulada i els procediments per al control de conformitat amb les especificacions, i l'Orde ICT/370/2021, de 14 d'abril, per la qual es modifiquen els annexos del Reial decret 237/2000, de 18 de febrer.

Antecedents de la norma

L'Orde ICT/370/2021, de 14 d'abril, per la qual es modifiquen els annexos del Reial decret 237/2000, de 18 de febrer, pel qual s'establixen les especificacions tècniques que han de complir els vehicles especials per al transport terrestre de productes alimentaris a temperatura regulada i els procediments per al control de conformitat amb les especificacions, actualitza els requisits en matèria de control de conformitat dels vehicles especials en servici, amb l'objectiu d'assegurar la conformitat de les característiques tècniques dels mateixos amb les especificacions exigides per l'Acord sobre Transports Internacionals de Mercaderies Peribles i sobre Vehicles Especials utilitzats en eixos transports (ATP), fet en Ginebra l'1 de setembre de 1970, harmonitzant estes exigències amb les de la resta de parts contractants de l'acord.

Aquest orde establix, quant al control d'isotermia de les unitats en servici, que els vehicles han de sotmetre's a un assaig de verificació del coeficient global de transmissió tèrmica, K, quan s'aconseguisca una antiguitat de 15 anys des de la data de fabricació del recinte isoterm, i en cas de ser mantinguts en servici, als 24 anys, i a partir d'eixe moment, cada tres anys. Aquest assaig, haurà d'efectuar-se en una estació d'assajos designada segons l'article 2 de l'esmentat reial decret. Així mateix, establix un règim transitori d'assaig per a aquells vehicles que tenen una antiguitat entre 15 i 21 anys.

Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma

Donada la ubicació geogràfica de les estacions actualment designades per a efectuar aquests assajos, i amb l'objectiu de facilitar la renovació dels certificats de conformitat ATP per a aquells vehicles que realitzen transport de mercaderies peribles únicament en el territori de la Comunitat Autònoma de Canàries proporcionant al seu torn el temps suficient perquè es posen en servici instal·lacions tècniques que facen possible que els propietaris dels vehicles puguen realitzar els assajos requerits en el territori canari, es fa necessari adaptar les condicions en què han d'efectuar-se els mateixos, a les circumstàncies particulars de la Comunitat Autònoma de Canàries, on per la seua llunyania, insularitat i condició ultra perifèrica, la realització d'estos controls té una incidència determinant en l'activitat econòmica.

Mitjançant este orde, es modifica, d'una banda, l'Annex 4, que conté els requisits relatius al control de conformitat dels vehicles especials en servici, ajornant fins a l'1 de juliol de 2026 l'entrada en vigor de les disposicions relatives als assajos a efectuar, amb certa periodicitat, a les unitats en servici de més de 15 anys, per a aquells vehicles que operen únicament en el territori de la Comunitat Autònoma de Canàries. D'igual manera, es modifica amb el mateix objectiu, el règim transitori establit per a estos vehicles, ajornant la seua entrada en vigor a l'1 de juliol de 2026.

Necessitat i oportunitat de la seua aprovació

Amb l'objectiu d'adaptar la normativa a les circumstàncies específiques del territori de la Comunitat Autònoma de Canàries, on per la seua llunyania, insularitat i condició ultra perifèrica, la realització d'estos controls té una incidència determinant en l'activitat econòmica, proporcionant al seu torn el temps suficient perquè es posen en servici instal·lacions tècniques que facen possible que els propietaris dels vehicles puguen realitzar els assajos requerits en el territori canari, a través de l'Orde ICT/473/2023, de 10 de maig, es va modificar el Reial decret 237/2000, de 18 de febrer, ajornant al 31 de desembre de 2024 l'aplicació en la Comunitat Autònoma de Canàries d'aquestes disposicions relatives als assajos de les unitats en servici.

En data 30/04/2024, mitjançant resolució n.º 253/2024 de la Direcció general d'Indústria del Govern de Canàries, es va autoritzar la instal·lació d'una estació d'assaig ATP en l'illa de Gran Canària. No obstant açò, tenint en compte els terminis necessaris per a la posada en servici d'una instal·lació d'estes característiques, el Govern de Canàries, amb data 17 de juny de 2024, sol·licita la pròrroga de l'ajornament de l'aplicació a Canàries de les disposicions relatives als esmentats assajos pel període addicional de 18 mesos, permetent així que durant aquest període extraordinari es pose en servici l'esmentada infraestructura d'assaig.

Objectius de la norma

L'objectiu fonamental d'esta norma és facilitar la renovació dels certificats ATP per a aquells vehicles que realitzen transport de mercaderies peribles únicament en el territori de la Comunitat Autònoma de Canàries, atés que no existix en l'actualitat cap estació d'assaig (túnel de fred) en aquest territori, i per tant, aquells vehicles que han de sotmetre's a un assaig de verificació del coeficient de transmissió de calor, K, han de traslladar-se a algun dels túnels situats en territori peninsular, provocant un elevat cost addicional.

Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries

La norma projectada modifica els annexos del Reial decret 237/2000, de 18 de febrer, no existint per açò alternatives a la seua regulació mitjançant orde ministerial.

Respecte a l'alternativa de no aprovar cap regulació, no permetria atendre la petició del Govern canari, de data 17 de juny de 2024.

Termini de remissió

Termini per a presentar al·legacions fins al divendres, 23 d’agost de 2024

Presentació d'al·legacions

Les al·legacions podran remetre's a la direcció de correu: participacion_csegind@mintur.es indicant en l'assumpte: "PROJECTE D'ORDE PER la qual ES MODIFICA EL REIAL DECRET 237/2000, DE 18 DE FEBRER"

Només seran considerades les respostes en les quals el remitent estiga identificat.

Les respostes a esta consulta pública podran remetre's, des del 31 de juliol fins al 23 d'agost de 2024.

Amb caràcter general, les contribucions rebudes es consideraran susceptibles de difusió pública. Les parts de la informació remesa que, segons el parer de l'interessat hagen de ser tractades amb caràcter confidencial i en conseqüència no procedisca la seua lliure difusió, hauran de ser específicament assenyalades en el propi text de la contribució, no considerant-se a estos efectes els missatges genèrics de confidencialitat de la informació.