Detalli Participació Pública

Consulta
Tancada
Rang de la Norma:
Ordre Ministerial
Caràcter de la consulta:
Normatives
Tipus de participació
Consulta pública prèvia

Resum

De conformitat amb el que es disposa en l'article 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, es procedeix a realitzar la consulta pública prèvia a l'elaboració del projecte d'Ordre per la qual es modifica l'annex 4 del Reial decret 237/2000, de 18 de febrer, pel qual s'estableixen les especificacions tècniques que deuen complir els vehicles especials per al transport terrestre de productes alimentaris a temperatura regulada i els procediments per al control de conformitat amb les especificacions, i l'Ordre ICT/370/2021, de 14 d'abril, per la qual es modifiquen els annexos del Reial decret 237/2000, de 18 de febrer.

Antecedents de la norma

L'Ordre ICT/370/2021, de 14 d'abril, per la qual es modifiquen els annexos del Reial decret 237/2000, de 18 de febrer, pel qual s'estableixen les especificacions tècniques que han de complir els vehicles especials per al transport terrestre de productes alimentaris a temperatura regulada i els procediments per al control de conformitat amb les especificacions, actualitza els requisits en matèria de control de conformitat dels vehicles especials en servei, amb l'objectiu d'assegurar la conformitat de les característiques tècniques dels mateixos amb les especificacions exigides per l'Acord sobre Transports Internacionals de Mercaderies Peribles i sobre Vehicles Especials utilitzats en aquests transports (ATP), fet en Ginebra l'1 de setembre de 1970, harmonitzant aquestes exigències amb les de la resta de parts contractants de l'acord.

Aquesta ordre estableix, quant al control d'isotermia de les unitats en servei, que els vehicles han de sotmetre's a un assaig de verificació del coeficient global de transmissió tèrmica, K, quan s'aconsegueixi una antiguitat de 15 anys des de la data de fabricació del recinte isoterm, i en cas de ser mantinguts en servei, als 24 anys, i a partir d'aquest moment, cada tres anys. Aquest assaig, haurà d'efectuar-se en una estació d'assajos designada segons l'article 2 de l'esmentat reial decret. Així mateix, estableix un règim transitori d'assaig per a aquells vehicles que tenen una antiguitat entre 15 i 21 anys.

Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma

Donada la ubicació geogràfica de les estacions actualment designades per efectuar aquests assajos, i amb l'objectiu de facilitar la renovació dels certificats de conformitat ATP per a aquells vehicles que realitzen transport de mercaderies peribles únicament al territori de la Comunitat Autònoma de Canàries proporcionant al seu torn el temps suficient perquè es posin en servei instal·lacions tècniques que facin possible que els propietaris dels vehicles puguin realitzar els assajos requerits al territori canari, es fa necessari adaptar les condicions en què han d'efectuar-se els mateixos, a les circumstàncies particulars de la Comunitat Autònoma de Canàries, on per la seva llunyania, insularitat i condició ultra perifèrica, la realització d'aquests controls té una incidència determinant en l'activitat econòmica.

Mitjançant aquesta ordre, es modifica, d'una banda, l'Annex 4, que conté els requisits relatius al control de conformitat dels vehicles especials en servei, ajornant fins a l'1 de juliol de 2026 l'entrada en vigor de les disposicions relatives als assajos a efectuar, amb certa periodicitat, a les unitats en servei de més de 15 anys, per a aquells vehicles que operen únicament al territori de la Comunitat Autònoma de Canàries. D'igual manera, es modifica amb el mateix objectiu, el règim transitori establert per a aquests vehicles, ajornant la seva entrada en vigor a l'1 de juliol de 2026.

Necessitat i oportunitat de la seva aprovació

Amb l'objectiu d'adaptar la normativa a les circumstàncies específiques del territori de la Comunitat Autònoma de Canàries, on per la seva llunyania, insularitat i condició ultra perifèrica, la realització d'aquests controls té una incidència determinant en l'activitat econòmica, proporcionant al seu torn el temps suficient perquè es posin en servei instal·lacions tècniques que facin possible que els propietaris dels vehicles puguin realitzar els assajos requerits al territori canari, a través de l'Ordre ICT/473/2023, de 10 de maig, es va modificar el Reial decret 237/2000, de 18 de febrer, ajornant al 31 de desembre de 2024 l'aplicació en la Comunitat Autònoma de Canàries d'aquestes disposicions relatives als assajos de les unitats en servei.

En data 30/04/2024, mitjançant resolució n.º 253/2024 de la Direcció general d'Indústria del Govern de Canàries, es va autoritzar la instal·lació d'una estació d'assaig ATP a la illa de Gran Canària. No obstant això, tenint en compte els terminis necessaris per a la posada en servei d'una instal·lació d'aquestes característiques, el Govern de Canàries, amb data 17 de juny de 2024, sol·licita la pròrroga de l'ajornament de l'aplicació a Canàries de les disposicions relatives als esmentats assajos pel període addicional de 18 mesos, permetent així que durant aquest període extraordinari es posi en servei l'esmentada infraestructura d'assaig.

Objectius de la norma

L'objectiu fonamental d'aquesta norma és facilitar la renovació dels certificats ATP per a aquells vehicles que realitzen transport de mercaderies peribles únicament al territori de la Comunitat Autònoma de Canàries, atès que no existeix en l'actualitat cap estació d'assaig (túnel de fred) en aquest territori, i per tant, aquells vehicles que han de sotmetre's a un assaig de verificació del coeficient de transmissió de calor, K, han de traslladar-se a algun dels túnels situats en territori peninsular, provocant un elevat cost addicional.

Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries

La norma projectada modifica els annexos del Reial decret 237/2000, de 18 de febrer, no existint per això alternatives a la seva regulació mitjançant ordre ministerial.

Respecte a l'alternativa de no aprovar cap regulació, no permetria atendre la petició del Govern canari, de data 17 de juny de 2024.

Termini de remissió

Termini per presentar al·legacions fins al dia divendres, 23 d’agost de 2024

Presentació d'al·legacions

Les al·legacions es poden enviar a l'adreça de correu: participacion_csegind@mintur.es indicant a l'assumpte: "PROJECTE D'ORDRE PER la qual ES MODIFICA EL REIAL DECRET 237/2000, DE 18 DE FEBRER"

Només seran considerades les respostes en les quals el remitent estigui identificat.

Les respostes a aquesta consulta pública podran remetre's, des del 31 de juliol fins al 23 d'agost de 2024.

Amb caràcter general, les contribucions rebudes es consideraran susceptibles de difusió pública. Les parts de la informació remesa que, segons el parer de l'interessat hagin de ser tractades amb caràcter confidencial i en conseqüència no procedeixi la seva lliure difusió, hauran de ser específicament assenyalades en el propi text de la contribució, no considerant-se a aquests efectes els missatges genèrics de confidencialitat de la informació.