Sí, sense perjudici de les disposicions transitòries que pugui contenir el possible acord de retirada, a partir de la data de retirada (30 de març de 2019) deixaran d'aplicar-se al Regne Unit les normes de la Unió en matèria de productes no alimentaris i productes no agrícoles per a ús dels consumidors i professionals.
Com a conseqüència, a partir de la data de retirada, el Regne Unit ha de ser considerat, a l'efecte de la citada legislació harmonitzada, com a tercer país. Pot consultar les normes aplicables als productes procedents de tercers països en la «Guia blava» sobre l'aplicació de la normativa europea relativa als productes (Text pertinent a l'efecte de l'EEE).
Els productes introduïts al mercat de l'Europa dels Vint-i-set («UE-27») a partir de la data de retirada del Regne Unit (30/03/2019). Pot consultar la llista indicativa dels productes afectats en l'annex de la Comunicació a les parts Interessades de la Comissió Europea sobre la retirada del Regne Unit i normes de la unió en matèria de productes industrials. (es proporciona com a document d'interès).
El concepte de “introduït al mercat” es refereix a cada producte individual, no a un tipus de productes, ja sigui que s'hagi fabricat com una unitat individual o en sèrie. Es refereix a la primera posada a disposició al mercat de la Unió (UE-27), és a dir, el primer subministrament d'un bé per a distribució, consum o ús després de l'etapa de fabricació.
A partir de la data de retirada, un fabricant o un importador establert en el Regne Unit deixarà de considerar-se com un agent econòmic establert en la Unió. Per tant, un agent econòmic establert en la UE-27 que, abans de la data de retirada, era considerat un distribuïdor de la Unió es convertirà a partir de la data de retirada, a l'efecte de la legislació de la Unió sobre els productes, en un importador que introdueix productes procedents d'un tercer país al mercat de la UE-27. Aquest agent haurà de complir les obligacions específiques d'un importador, que són diferents de les d'un distribuïdor.
Pot consultar les obligacions dels agents econòmics en el capítol 3 de la «Guia blava» sobre l'aplicació de la normativa europea relativa als productes (Text pertinent a l'efecte de l'EEE).
A partir de la data de retirada, (30/03/2019), els distribuïdors d'un producte que s'introdueix al mercat de la UE-27 des del Regne Unit, tindran la consideració d'importadors, assumint totes les obligacions que la legislació harmonitzada confereix a aquest agent.
Així mateix, quan sigui requerit, la informació del producte ha d'actualitzar-se per reflectir les dades de contacte de l'importador i/o del representant del fabricador en la UE-27.
A més, si l'avaluació de la conformitat del producte amb les disposicions de seguretat industrial requereix la intervenció d'un Organisme Notificat, han d'actualitzar-se els certificats de conformitat emesos per Organismes Britànics, fins i tot, si aquests certificats de conformitat van ser emesos abans de la data de retirada.
En aquest cas, per seguir sent comercialitzats ha d'emetre's un nou certificat de conformitat per un Organisme Notificat de la UE-27. No obstant això, és possible la transferència del certificat de conformitat de l'Organisme Britànic a un Organisme Notificat de la UE-27, assumint aquest tota la responsabilitat del mateix i sempre que aquest acord contractual es produeixi abans de la data de retirada.
En el cas d'homologació de vehicles, components i unitats tècniques independents, la convalidació d'homologacions concedides pel Regne Unit es regula en el Reglament UE 2019/26.
Sí, per als productes comercialitzats al mercat de la UE-27 després de la data de retirada, tant la Declaració de conformitat de la UE (elaborada pel fabricant) com el Certificat de l'organisme notificat han d'actualitzar-se en conseqüència; aquests documents hauran d'esmentar que el certificat està ara sota responsabilitat d'un organisme notificat de la UE-27 i hauran d'indicar-se els nombres d'identificació de l'antic organisme del Regne Unit i del nou organisme notificat de la UE-27.
Si el producte ja està al mercat, pot seguir comercialitzant-se amb el nº de l'organisme britànic al costat del marcat CE si ha estat fabricat o lloc al mercat abans que es produeixi la transferència dels certificats. No obstant això, els productes fabricats després de la transferència de certificats han d'actualitzar el seu marcat, per referir el nombre del nou organisme notificat.
La legislació de la Unió sobre homologació de tipus deixarà d'aplicar-se a i en el Regne Unit, des de la data de retirada.
Tot fabricant titular d'una homologació de tipus del Regne Unit que no hagi deixat de ser vàlida conformement a l'article 17 de la Directiva 2007/46/CE, a l'article 32 del Reglament (UE) nº 167/2013, a l'article 37 del Reglament (UE) nº 168/2013 o a l'article 30 del Reglament (UE) 2016/1628 podrà presentar a una autoritat d'homologació de tipus de la Unió una sol·licitud d'homologació de tipus del mateix tipus, abans de la data de retirada.
Para ser homologado, el tipo deberá cumplir, como mínimo, los requisitos para la introducción en el mercado, matriculación o puesta en servicio de nuevos vehículos, sistemas, componentes o unidades técnicas independientes vigentes en la fecha en la que surta efecto la homologación de tipo de la Unión.
El fabricant estarà obligat a abonar taxes adequades, establertes per l'autoritat d'homologació de tipus de la Unió, per qualsevol cost resultant de l'exercici de les facultats i el compliment de les obligacions de l'autoritat d'homologació de tipus de la Unió en relació amb l'homologació de tipus de la Unió.
Gràcies pels vostres comentaris.