Preguntes freqüents sobre el Brexit

Preguntes freqüents de: brexit sense acord: rdley 5/2019

Sobre l'exercici de les professions (art. 7)

El RD Llei permet als nacionals del Regne Unit, espanyols o ciutadans d'altres països de la UE continuar exercint la seva professió com fins ara, amb les matisacions i compliment de la resta de requisits que s'assenyalen.

Es contempla que les sol·licituds d'homologació de títols acadèmics i de reconeixement de qualificacions professionals es regeixin pel règim jurídic previ a la retirada, sempre que s'hagin iniciat els tràmits abans de la data de retirada i subjecte a determinats terminis i limitacions.

Quant a l'exercici a Espanya una professió o activitat professional de manera temporal o ocasional, i dins del marc establert, podran continuar exercint-la amb l'exclusiva finalitat de complir els contractes vigents a la data de retirada de Regne Unit.

L'establert en aquest article es troba condicionat a la concessió d'un tractament recíproc per les autoritats britàniques competents.



Sobre la continuïtat dels Serveis financers (art. 19)

La pèrdua del passaport comunitari implica que les entitats financeres britàniques hauran d'adaptar-se als règims de tercers països per seguir prestant serveis a Espanya, incloent aquells serveis que resultin de contractes subscrits amb anterioritat, però amb venciment posterior a la retirada del Regne Unit. Amb l'objectiu de reforçar la seguretat jurídica, la protecció del client i evitar qualsevol risc per a l'estabilitat financera, el Reial decret-llei constata que la vigència dels contractes no es veu afectada per la retirada del Regne Unit, un fet que la Comissió Europea ja ha posat de manifest en les seves comunicacions.

A més, s'estableix un règim temporal per garantir que l'adaptació als règims de tercers països no impliqui una disrupció en la prestació de serveis associats a aquests contractes o, alternativament, facilitar la relocalización o terminació dels contractes si l'entitat no desitja continuar amb la seva activitat a Espanya. El règim temporal s'habilita per a les activitats subjectes a autorització. Les activitats vinculades a la gestió dels contractes que no requereixin autorització podran seguir realitzant-se sense necessitat d'acollir-se al règim temporal.


Sobre les decisions duaneres (art. 20)
S'introdueix la possibilitat d'avançar determinades sol·licituds exigides pel règim duaner amb tercers estats abans de la data de retirada per evitar la seva concentració en els dies següents a la sortida de Regne Unit de la Unió Europea.
Sobre els procediments de contractació pública (art. 21)

Es regula la situació transitòria en què queden els operadors econòmics del Regne Unit o de Gibraltar pel que fa als procediments de contractació pública. Aquesta regulació té com a objectiu proveir seguretat jurídica i no perjudicar a aquells operadors econòmics que van confiar en el projecte europeu i van participar en procediments de contractació pública iniciats prèviament a la retirada del Regne Unit de la Unió Europea, tutelant-se així els interessos dels operadors econòmics que van exercir els seus drets de lliure circulació a l'empara de les llibertats conferides pels Tractats en l'àmbit de la contractació pública. En aquests casos, els operadors econòmics britànics tindran la mateixa consideració que les empreses pertanyents a Estats membres de la Unió Europea. Tal situació és a més coherent amb el dret transitori que ha vingut regint la contractació pública a Espanya.

També es preveu que en les contractacions públiques que, si escau, hagin de celebrar-se per a l'aplicació de les mesures contemplades en el Reial decret-llei, els expedients de contractació podran ser objecte de tramitació urgent o de tramitació d'emergència, d'acord amb l'establert la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic.



Sobre la Importació i exportació de material de defensa i doble ús (art. 23)
Se declaran válidas las autorizaciones otorgadas en aplicación del artículo 2 del Reglamento de control del comercio exterior de material de defensa, de otro material y de productos y tecnologías de doble uso, aprobado por Real Decreto 679/2014, de 1 de agosto, que tengan como país de destino o país de procedencia el Reino Unido, y que se encuentren en vigor.
Sobre els transports de mercaderies per carreteres (art. 25)

S'adopten les mesures tendents a possibilitar els transports de mercaderies realitzats per empreses transportistes establertes en el Regne Unit amb origen o destinació al nostre país, sempre que aquestes empreses estiguin autoritzades per realitzar transport en aquest país, exceptuant-se els transports actualment liberalitzats en la normativa comunitària.

S'estableix, com a marc d'aplicació als transports discrecionals de viatgers amb autobús realitzats en territori espanyol per part d'empreses establertes en el Regne Unit, el previst en els tractats internacionals dels quals siguin part tant el Regne Unit com Espanya o la Unió Europea, o bé el previst en les normes d'organitzacions internacionals de les quals siguin membres tant el Regne Unit com Espanya o la Unió Europea, atès que a partir de l'1 d'abril el Regne Unit s'integrarà com a membre de ple dret a l'Acord Interbús.

D'altra banda, es recull la validesa, fins a la seva data d'expiració, de les autoritzacions de transport regular internacional de viatgers actualment vigents entre el territori del Regne Unit i el territori d'Espanya.


Sobre els Serveis aeroportuaris (art. 28)

Respecte als serveis aeroportuaris, la sortida del Regne Unit de la Unió Europea determinaria que deixarien d'aplicar-se les tarifes d'embarqui i prestacions públiques de catering previstes per a vols dins de l'Espai Econòmic Europeu.

Per això, es preveu el manteniment d'aquestes tarifes per a vols al Regne Unit fins al 28 de febrer de 2020.