Detalli Participació Pública

Consulta
Tancada
Rang de la Norma:
Reial decret de Consell de Ministres
Caràcter de la consulta:
Normatives
Tipus de participació
Audiència i informació pública

Resum

L'Addenda del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència preveu la creació i dotació del Fons d'Emprenedoria i de la PIME, que s'integra en el Component 13, Inversió 12 i té assignades fites i objectius amb compliment previst fins a 2026.

Així mateix, l'Addenda indica que per a la implementació del FEPYME serà necessària la signatura d'un Acord d'Execució que inclogui: una descripció del procés de decisió relatiu al Mecanisme; els requisits clau de la política d'inversió associada; l'import de l'instrument; l'estructura de comissions per a l'entitat executora; el requisit de reinvertir qualsevol reflux conformement a la política d'inversió del Mecanisme, tret que s'utilitzin per a atendre els reemborsaments de préstecs del Mecanisme de Recuperació i Resiliència; els requisits de seguiment, auditoria i control, i; l'import mínim d'inversions digitals. De fet, l'entrada en vigor del present reial decret determinarà el compliment de la fita L47 contingut en la Council Implementing Decision (CID).

D'altra banda, la Disposició addicional novena del Reial decret llei 8/2024, de 28 de novembre, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en el marc del Pla de resposta immediata, reconstrucció i rellançament enfront dels danys causats per la Depressió Aïllada en Nivells Alts (DANA) en diferents municipis entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024 regula la creació del Fons d'Emprenedoria i de la PIME (FEPYME) F.C.P.J, fons mancat de personalitat jurídica, en endavant, «FEPYME», adscrit al Ministeri d'Indústria i Turisme a través de la Secretaria d'Estat d'Indústria. Aquesta mateixa disposició estableix que l'activitat i funcionament del FEPYME; l'administració del Fons; la constitució, composició i funcions dels òrgans d'administració i gestió de la Comissió seran establertes en la normativa de desenvolupament i en el conveni que el Ministeri d'Indústria i Turisme ferm amb ENISA.

Mitjançant aquest reial decret es determinaran l'objecte i la naturalesa del FEPYME, i es desenvoluparà la gestió i funcionament d'aquest.

Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma

Les pimes innovadores amb alt potencial de creixement exerceixen un paper clau en la transformació i competitivitat del teixit empresarial. No obstant això, sovint enfronten dificultats per a accedir a finançament a causa de l'alt risc percebut pels inversors tradicionals. En aquest context, la concessió de préstecs participatius es presenta com una eina eficaç per a enfortir la seva capitalització, facilitant la inversió en innovació, el desenvolupament de nous productes i l'expansió a nous mercats. Aquest tipus de finançament, en alinear-se amb el rendiment de l'empresa, minimitza la càrrega financera en les seves fases inicials i afavoreix la seva consolidació, promovent així un ecosistema empresarial dinàmic i sostenible.

Necessitat i oportunitat de la seva aprovació

Regular el funcionament del Fons d'Emprenedoria i de la Petita i mitjana empresa.

Objectius de la norma

El principal objectiu del projecte normatiu és regular el funcionament del FEPYME, tal com estableix l'Addenda del PRTR i la Disposició addicional novena del Reial decret llei 8/2024, de 28 de novembre.

Aquest Fons, al seu torn, es crea amb l'objectiu de donar suport a l'emprenedoria innovadora i fomentar l'activitat econòmica de la pime, a través de préstecs participatius que permetin a les empreses de menor grandària obtenir finançament i garantir altres compromisos requerits en el desenvolupament de la seva activitat.

Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries

No es consideren altres alternatives atès que conforme al que s'estableix en la Disposició addicional novena del Reial decret llei 8/2024, de 28 de novembre, s'estableix que l'activitat i funcionament del FEPYME; l'administració del Fons; la constitució, composició i funcions dels òrgans d'administració i gestió de la Comissió seran establertes en la normativa de desenvolupament i en el conveni que el Ministeri d'Indústria i Turisme ferm amb ENISA.

Així mateix, l'Addenda indica que per a la implementació del FEPYME serà necessària la signatura d'un Acord d'Execució.

Termini de remissió

Termini per presentar al·legacions des del dia dimecres, 2 d’abril de 2025 fins al dia dijous, 10 d’abril de 2025

Presentació d'al·legacions

Les al·legacions es poden enviar a l'adreça de correu: normativapyme@mincotur.es indicant a l'assumpte: "FEPYME"

Només seran considerades les respostes en les quals el remitent estigui identificat, fent constar en elles:

  • Nom i cognoms/denominació o raó social del participant.
  • Organització o associació (si correspon).
  • Contacte (correu electrònic).

Amb caràcter general, les contribucions rebudes es consideraran susceptibles de difusió pública. Les parts de la informació remesa que, segons el parer de l'interessat hagin de ser tractades amb caràcter confidencial i en conseqüència no procedeixi la seva lliure difusió, hauran de ser específicament assenyalades en el propi text de la contribució i justificant degudament el motiu, no considerant-se a aquest efecte els missatges genèrics de confidencialitat de la informació.

Annexos