Detalli Participació Pública

Consulta
Tancada
Rang de la Norma:
Reial decret de Consell de Ministres
Caràcter de la consulta:
Normatives
Tipus de participació
Audiència i informació pública

Resumen

El 26 d'octubre de 2012 el Consell de Ministres va acordar la creació de la Comissió per a la Reforma de les Administracions Públiques amb el mandat de realitzar un estudi integral dirigit a modernitzar el sector públic espanyol, dotar-li d'una major eficàcia i eliminar les duplicitats que li afectaven i simplificar els procediments a través dels quals els ciutadans i les empreses es relacionen amb l'Administració.

En la mateixa línia, el Programa nacional de reformes d'Espanya per 2014 estableix la necessitat d'impulsar mesures per racionalitzar l'actuació administrativa, millorar l'eficiència en l'ús dels recursos públics i augmentar la seva productivitat.

D'altra banda, en l'exposició de motius de la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria, es ressaltava la necessitat d'adaptar la regulació de l'activitat industrial a Espanya a la regulació de la Unió Europea i a la constitució del Mercat Interior, la qual cosa implica, entre altres coses, la necessitat de compatibilitzar els instruments de la política industrial amb els de la lliure competència i la lliure circulació de mercaderies i productes, particularment a través de la normalització, l'harmonització de les reglamentacions i instruments de control, així com el nou enfocament comunitari basat en la progressiva substitució de la tradicional homologació administrativa de productes per la certificació que realitzen entitats de verificació de la conformitat, amb la corresponent supervisió de les seves actuacions pels poders públics.

Així mateix, l'entrada en vigor de nous reglaments europeus, en concret, el Reglament (UE) nº 305/2011 del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març de 2011, pel qual s'estableixen condicions harmonitzades per a la comercialització de productes de construcció, el Reglament (UE) 2016/424 del Parlament Europeu i del Consell de 9 de març de 2016 relatiu a les instal·lacions de transport per cable, el Reglament (UE) 2016/425 del Parlament Europeu i del Consell de 9 de març de 2016 relatiu als equips de protecció individual, i el Reglament (UE) 2016/426 del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març de 2016, sobre els aparells que cremen combustibles gasosos, fa necessari derogar disposicions nacionals prèvies.

És a dir, es fa necessari, d'una banda, la derogació de disposicions reglamentàries que estableixen l'homologació de determinats productes industrials, i per una altra, la derogació de diverses disposicions reglamentàries davant l'entrada en vigor de reglaments europeus, simplificant el marc normatiu per a una major claredat i comprensió del mateix.

Addicionalment es modifiquen diverses disposicions reglamentàries per harmonitzar, actualitzar o millorar els textos reglamentaris existents.

En aquest sentit, en primer lloc, l'evolució de l'annex 1 i els seus apèndixs de l'Acord sobre transport internacional de mercaderies peribles, que constitueixen les definicions i normes dels vehicles especials per al transport de mercaderies peribles, de conformitat amb l'article 1 del Reial decret 237/2000, de 18 de febrer, pel qual s'estableixen les especificacions tècniques que han de complir els vehicles especials per al transport terrestre de productes alimentaris a temperatura regulada i els procediments per al control de conformitat amb les especificacions, ha ocasionat que es regulin explícitament les condicions exigibles a les furgonetes per considerar-les englobades en un prototip aprovat. Atès que aquest concepte de fabricació equiparable va ser regulat en el punt 4 de l'annex 4 afegit per l'ordre ITC/2590/2010, de 30 de setembre, per la qual es modifiquen els annexos i apèndixs del Reial decret 237/2000, procedeix la seva derogació, amb la finalitat d'evitar la possible confusió que es deriva d'aquest fet.

Així mateix, a fi de millorar l'aplicació i interpretació dels requisits exigibles, es modifica el Reial decret 837/2003, de 27 de juny, pel qual s'aprova el nou text modificat i refós de la Instrucció tècnica complementària “MIE-AEM-4” del Reglament d'aparells d'elevació i manutenció, referent a grues mòbils autopropulsadas, a fi d'eliminar l'obligació de les Comunitats Autònomes d'inscriure en el Registre Integrat Industrial les grues mòbils autopropulsadas, ja que es considera un producte i no un establiment.

Igualment,  a fi d'harmonitzar els controls sobre l'aprovació de Normes Particulars i Projectes Tipus amb l'exigit en el Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves Instruccions Tècniques Complementàries ITC-RAT 01 a 23, , es modifiquen el Reial decret Reial decret 842/2002, de 2 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament electrotècnic per a baixa tensió, i el Reial decret 223/2008, de 15 de febrer, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en línies elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-LAT 01 a 09.

D'altra banda, és necessari modificar també el Reial decret 2200/1995, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de la Infraestructura per a la Qualitat i la Seguretat Industrial, en relació a aquells productes pels quals el mercat no proveeix de verificadors de la conformitat, i, en defecte d'això, la reglamentació preveu l'homologació. En aquest últim aspecte, i en concret quant a l'homologació administrativa, és necessari adaptar el text reglamentari al repartiment competencial existent recollit en els diferents Estatuts d'Autonomia.

Addicionalment, resulta necessari modificar la Instrucció Tècnica Complementària ITC-ICG 05 sobre estacions de servei per a vehicles a gas, aprovada pel Reial decret 919/2006, de 28 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament tècnic de distribució i utilització de combustibles gasosos i les seves instruccions tècniques complementàries ICG 01 a 11, per aclarir el tractament de les estacions de servei de Gas Natural Liquat.

Finalment, a fi de millorar la redacció i adaptar-la, quant a inscripció d'instal·lacions, a l'establert en el Reial decret 559/2010, de 7 de maig, pel qual s'aprova el Reglament del Registre Integrat Industrial, es modifiquen el Reial decret 2085/1994, de 20 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'Instal·lacions Petrolíferes, el Reial decret 1427/1997, de 15 de setembre, pel qual s'aprova una nova Instrucció Tècnica Complementària LA MEVA-IP03 “Instal·lacions Petrolíferes per a ús propi, i el Reial decret 706/2017, de 7 de juliol, pel qual s'aprova la Instrucció Tècnica Complementària LA MEVA-IP 04 “Instal·lacions per a subministrament a vehicles” i es regulen determinats aspectes de la reglamentació d'instal·lacions petrolíferes.

Estructura del Reial decret

El projecte de Reial decret consta d'un preàmbul, un article únic i onze disposicions finals.

Termini de remissió

Termini per presentar al·legacions fins al dia divendres, 21 de setembre de 2018

Presentació d'al·legacions

Les al·legacions podran remetre's a l'adreça de correu: csegind@mineco.es

o per correu ordinari a la Sotsdirecció General de Qualitat i Seguretat Industrial (Passeig de la Castellana, 160  - planta 12, 28071 Madrid), d'acord amb el que es disposa en l'article 26.6 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, la present disposició se sotmet al tràmit d'audiència pública.

Només seran considerades les respostes en les quals el remitent estigui identificat, fent constar en elles:

  • Nom i cognoms/denominació o raó social del participant
  • Organització o associació (si correspon)
  • Contacte (correu electrònic).

Amb caràcter general, les contribucions rebudes es consideraran susceptibles de difusió pública. Les parts de la informació remesa que, segons el parer de l'interessat hagin de ser tractades amb caràcter confidencial i en conseqüència no procedeixi la seva lliure difusió, hauran de ser específicament assenyalades en el propi text de la contribució, no considerant-se a aquests efectes els missatges genèrics de confidencialitat de la informació.

Annexos