Detalli Participació Pública

Consulta
Tancada
Rang de la Norma:
Reial decret Llei
Caràcter de la consulta:
Normatives
Tipus de participació
Consulta pública prèvia

Antecedents de la norma

Els aparells elèctrics i electrònics (AEE d'ara endavant) inclouen generalment peces i components, fabricats amb materials de molt diversa naturalesa que, una vegada conclòs el seu cicle vital, es converteixen en residus perillosos, si no es gestionen o tracten de manera convenient constituint un seriós problema mediambiental i un risc per a la salut humana.

En els últims anys l'expansió del comerç d'aquests productes, derivat d'una major demanda dels mateixos, així com per la disminució dels seus cicles d'innovació i substitució, ha donat lloc al fet que els AEE siguin una font contínua de residus. D'altra banda, encara que siguin recollits selectivament i sotmesos a processos de reciclat, és probable que una part d'aquests residus segueixin constituint un risc per a la salut i el medi ambient, a causa del seu contingut de substàncies com el mercuri, el cadmi, el crom hexavalente, els polibromofenilos (PBB) i els polibromodifeniléteres (PBDE), especialment, si no es controlen i tracten adequadament. A causa de la problemàtica anterior, des de la Unió Europea s'ha promogut l'adopció de la normativa necessària per regular la gestió dels residus d'AEE, així com les característiques i contingut en substàncies perilloses dels mateixos.

Entre les mesures proposades en el reial decret, s'introdueixen requisits d'avaluació de la conformitat dels productes per a l'obtenció de la declaració UE de conformitat, i mecanismes de vigilància del mercat, conforme al marc comú per a la comercialització dels productes segons Reglament (UE) 2019/1020 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, relatiu a la vigilància del mercat i la conformitat dels productes i pel qual es modifiquen la Directiva 2004/42/CE i els Reglaments (CE) nº 765/2008 i (UE) nº 305/2011, i el marcat «CE» pel qual s'indica el compliment de les normes europees de productes electrònics en l'àmbit de l'esmentat reial decret.

El control previ a la importació serà efectuat pel Servei d'Inspecció SOIVRE de les Direccions territorials i Provincials de Comerç depenents orgànicament del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, a través de la Secretaria d'Estat de Comerç.

Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma

  • Simplificació de la tramitació i reducció de les càrregues administratives per a les empreses importadores, basat en una gestió sostenible, amb la col·laboració de diferents administracions competents per millorar l'aprofitament dels recursos i aconseguir una major eficiència en el control.
  • Evitar restriccions a la circulació dels productes AEE procedents de tercers països.

Necessitat i oportunitat de la seva aprovació

Les administracions públiques estan abordant des de fa temps un procés continu de modernització, avançant en la millora de la producció normativa (Better regulation) així com, amb la seva transformació digital i ecològica. Tot això per reforçar la resiliència i la cohesió econòmica, social i territorial del mercat únic europeu; en línia amb el Pacte Verd Europeu i de conformitat amb l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible.

A més, en el context en el qual ens trobem amb la pandèmia internacional Covid-19 i l'adopció pel Consell Europeu el 21 de juliol de 2020 d'un paquet de mesures de diferent índole, així com a l'elaboració d'Instrument Europeu de Recuperació (Next Generation EU); s'han engegat inversions, reformes estructurals dirigides a la transició cap a una economia i societat sostenibles, respectuoses amb el mitjà natural, i eficient en l'ús de recursos, impulsant la connectivitat i la ciberseguretat, la digitalització de l'Administració.

En aquest sentit aquest projecte desenvolupa un procediment administratiu telemàtic més àgil, que evitarà retards de les operacions comercials i garantirà el compliment dels requisits de control de les mercaderies mitjançant l'oportuna coordinació del Servei d'Inspecció SOIVRE i l'autoritat duanera. No només incorporant les més modernes tecnologies a la disposició de l'administrat, sinó redissenyant els procediments per al seu major benefici.

Objectius de la norma

  • Millorar el funcionament del mercat interior mitjançant l'enfortiment de la vigilància del mercat de productes als quals s'aplica la legislació d'harmonització de la Unió.
  • Garantir que solament es comercialitzin en la Unió productes conformes que compleixin els requisits que proporcionen un elevat nivell de protecció d'interessos públics, com la salut i la seguretat en general, la salut i la seguretat en el treball, la protecció dels consumidors, del medi ambient i la seguretat pública i qualsevol altre interès públic protegit per aquesta legislació.
  • Modernització de l'administració amb un procediment nou de gestió telemàtica de vigilància i control més àgil i eficient, promovent la transformació digital.
  • Establir un marc per als controls dels productes que entren al mercat de la Unió Europea, implementant els preceptius controls a la importació d'aparells elèctrics i electrònics previstos en la legislació comunitària i nacional.
  • Crear la finestreta única duanera, tant nacional com a europea.

Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries

L'única alternativa és no elaborar norma específica sobre la matèria; alternativa que es descarta.

Termini de remissió

Termini per presentar al·legacions des del dia dijous, 22 de juliol de 2021 fins al dia divendres, 6 d’agost de 2021

Presentació d'al·legacions

Les al·legacions podran remetre's a l'adreça de correu: bosoivreindustrial@mincotur.es