Detalli Participació Pública

Consulta
Tancada
Rang de la Norma:
Reial decret de Consell de Ministres
Caràcter de la consulta:
Normatives
Tipus de participació
Audiència i informació pública

Resum

Aquest reial decret té com a objectiu garantir la correcta aplicació a Espanya de dos reglaments comunitaris essencials per garantir l'autonomia estratègica del sector industrial i miner en la Unió Europea:

  • El Reglament (UE) 2024/1252 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 d'abril de 2024, pel qual s'estableix un marc per garantir un subministrament segur/segur i sostenible de matèries primeres fonamentals i pel qual es modifiquen els Reglaments (UE) n.° 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1724 i (UE) 2019/1020 (conegut com a «Llei de matèries primeres fonamentals» o «CRMA», per les seves sigles en anglès)
  • El Reglament (UE) 2024/1735 del Parlament Europeu i del Consell, de 13 de juny de 2024, pel qual s'estableix un marc de mesures per reforçar l'ecosistema europeu de fabricació de tecnologies de zero emissions netes i es modifica el Reglament (UE) 2018/1724 (conegut com a «Llei d'indústries de zero emissions netes» o «NZIA», per les seves sigles en anglès).

Malgrat l'aplicabilitat directa dels reglaments en tot el territori de la Unió Europea, l'aprovació d'aquesta norma és necessària per donar compliment a les obligacions que tots dos reglaments imposen a l'Estat espanyol. A més, garanteix el correcte encaix en el marc constitucional espanyol, en particular, pel que fa al règim de distribució de competències entre l'Administració General de l'Estat i les comunitats autònomes.

Ha de destacar-se que els dos reglaments comunitaris citats, àdhuc amb les seves diferències, segueixen una estructura similar i contenen disposicions paral·leles, cadascun en el seu àmbit d'aplicació. Les matèries primeres fonamentals són essencials per a les cadenes de valor de moltes indústries de zero emissions netes, per la qual cosa es produiran sinergies entre tots dos reglaments, que aquesta norma tracta de potenciar.

El capítol I regula l'aplicació del CRMA. La secció 1ª inclou la definició dels punts de contacte únics, els mitjans de informació als interessats i els efectes de la declaració d'un projecte com a “projecte estratègic de matèries primeres fonamentals” respecte a la normativa nacional. La secció 2ª estableix el procediment per a l'elaboració i aprovació del Programa Nacional d'Exploració Minera i dels Programes Nacionals de Circularidad i les regles per al subministrament de la informació necessària per al compliment de les obligacions de seguiment del CRMA entre administracions. Finalment, la secció 3ª crea i regula la comissió de coordinació interadministrativa per a l'impuls de projectes de matèries primeres fonamentals.

El capítol II regula l'aplicació del NZIA. La secció 1ª defineix els punts de contacte únics i qüestions relatives a la concessió d'autoritzacions i permisos per als projectes de tecnologies de zero emissions netes. La secció 2ª desenvolupa els procediments necessaris per al reconeixement de projectes estratègics de zero emissions netes i qüestions relatives a les valls d'acceleració. El Ministeri d'Indústria i Turisme serà competent per reconèixer el caràcter estratègic dels projectes de fabricació de tecnologies de zero emissions netes, en col·laboració amb la comunitat autònoma en la qual es vagi a situar el projecte. Així mateix, es traslladen a l'ordenament jurídic nacional els efectes que l'article 15 del« NZIA» reconeix als projectes estratègics. També es regula el procediment administratiu (general o simplificat) per a la declaració de projectes de zero emissions netes. La secció 3ª defineix les obligacions d'informació dels diferents departaments ministerials de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics vinculats o dependents, així com de les comunitats autònomes, per garantir el compliment de les obligacions d'informació i seguiment del NZIA. Finalment, la secció 4ª crea i regula la comissió de coordinació per a l'impuls de projectes de tecnologies de zero emissions netes.

Finalment, en les disposicions finals es modifica puntualment el Reial decret 975/2009, de 12 de juny, per introduir l'estudi d'avaluació econòmica preliminar sobre la possible valorització de matèries primeres fonamentals en els plans de gestió de residus miners i s'habilita a les Secretaries d'Estat d'Energia i Indústria per dictar les instruccions necessàries per a l'elaboració dels informes de seguiment dels reglaments CRMA i NZIA.

Termini de remissió

Termini per presentar al·legacions des del dia dijous, 10 d’abril de 2025 fins al dia dimarts, 22 d’abril de 2025

Presentació d'al·legacions

Les al·legacions es podran remetre a: Presentar al·legacions

Es recorda que la tramitació d'aquest reial decret s'està realitzant mitjançant la tramitació administrativa urgent prevista en l'article 27.1.b) de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, en virtut de l'Acord de Consell de Ministres de 18 de febrer de 2025, i, per tant, el període del tràmit d'informació pública és de set dies.

Amb caràcter general les respostes es consideraran no confidencials i, en conseqüència, de lliure difusió. Si es desitja que algunes parts de la informació siguin considerades confidencials, aquestes s'assenyalaran i delimitaran en el propi text, i s'haurà de motivar la necessitat de la seva confidencialitat.

Annexos