- Consulta
- Oberta
- Rang de la Norma:
- Ordre Ministerial
- Caràcter de la consulta:
- Normatives
- Tipus de participació
- Consulta pública prèvia
Antecedents de la norma
L'actual Mecanisme de compensació per costos d'emissions indirectes, establert mitjançant el Reial decret 309/2022, de 3 de maig, pel qual s'estableix el mecanisme de compensació de costos indirectes per als sectors i subsectors industrials als quals es considera exposats a un risc significatiu de fugida de carboni durant el període 2021-2030, conclou el seu període d'aplicació l'any 2030 (per a compensar els costos en els quals s'hagi incorregut durant l'any 2030).
El Reial decret 309/2022, de 3 de maig, va ser aprovat com a conseqüència de l'aprovació de la Comunicació de la Comissió Europea (2020/C 317/04) «Directrius relatives a determinades mesures d'ajuda estatal en el context del règim de comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle després de 2021 (d'ara endavant, les Directrius), i de la Comunicació de la Comissió Europea (2021/C528/01) que complementa les Directrius relatives a determinades mesures d'ajuda estatal en el context del règim de comerç de drets d'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle després de 2021.
Recentment, la Comissió Europea ha iniciat el procés de revisió de les Directrius, contemplat en l'apartat 67 d'aquestes, per a l'actualització de determinats paràmetres tècnics segons les dades disponibles més recents. No obstant això, aquesta revisió també té en consideració tant les modificacions en la normativa europea del Règim de Comerç de Drets d'Emissió (RCDE), com l'aplicació del Reglament (UE) 2023/956 del Parlament Europeu i del Consell, de 10 de maig de 2023, pel qual s'estableix un Mecanisme d'Ajust en Frontera per Carboni.
Addicionalment, d'acord amb el contemplat en el Pla d'Acció per a la Indústria Química Europea adoptat el 8 de juliol de 2025, atès que les hipòtesis de preus formulades en el moment de l'adopció de les Directrius vigents ja no reflecteixen les condicions actuals del mercat per afectar també d'altres sectors, aquest procés de revisió abasta la inclusió de nous sectors en el mecanisme.
Per a poder aplicar l'actualització de les Directrius es fa necessària l'aprovació d'una Ordre Ministerial de modificació dels Annexos del Reial decret 309/2022, de 3 de maig, que reculli els nous valors dels paràmetres que conformen el mecanisme, els diferents condicionants que els afecten i la inclusió dels nous sectors.
Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma
La principal motivació de l'elaboració d'aquesta norma és traslladar a l'ordenament jurídic espanyol les actualitzacions incloses en les directrius que s'estableixen a nivell europeu per a poder donar continuïtat a aquesta compensació, sobre la base de les dades més recents, per als sectors actualment inclosos en el mecanisme i per als nous sectors, que es veuen influenciats pel vigent sistema europeu de drets d'emissió enfront dels seus competidors de tercers països (fora del seu àmbit d'aplicació), de manera tal que es redueixi el risc de fugida de carboni, és a dir, que s'eviti la deslocalització d'aquestes instal·lacions a tercers països que tenen estàndards inferiors quant a emissions de CO2 i, per tant, s'eviti l'augment de les emissions a nivell global.
Necessitat i oportunitat de la seva aprovació
Les necessitats que pretén cobrir aquesta norma, d'acord amb el citat anteriorment, són les d'actualitzar el marc normatiu relatiu al mecanisme de compensació d'emissions indirectes, per mitjà de l'aprovació d'una Ordre Ministerial que permeti la modificació dels Annexos del Reial decret 309/2022, de 3 de maig. En els citats Annexos es recullen tant la llista dels sectors elegibles com el valor dels paràmetres tècnics que han estat objecte de revisió.
Objectius de la norma
L'objecte de la norma és l'actualització del mecanisme que permet compensar els costos dels drets d'emissió, conseqüència de l'aplicació de la Directiva de comerç de drets d'emissió (ETS), repercutits en el preu de l'electricitat que ha de pagar el consumidor industrial mentre que els seus competidors de tercers països no s'enfronten als mateixos costos.
Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries
No hi ha alternativa no reguladora. S'ha d'aprovar una Ordre Ministerial que permeti l'actualització dels paràmetres principals del mecanisme sobre la base de les dades més recents i les condicionalitats que els afecten, així com la inclusió dels nous sectors i subsectors elegibles com a conseqüència de pujada dels preus del CO2 observada des de l'aprovació de les Directrius i el consegüent augment del risc de fugida de carboni per a aquests sectors.
Termini de remissió
Termini per presentar al·legacions des del dia dijous, 30 d’octubre de 2025 fins al dia dijous, 13 de novembre de 2025
Presentació d'al·legacions
Les al·legacions es poden enviar a l'adreça de correu: unidadco2@mintur.es indicant a l'assumpte: "Ordre Ministerial de modificacion dels Annexos del Reial decret 309/2022 compensacion d'emissions indirectes" p>
Només seran considerades les respostes en les quals el remitent estigui identificat.
Amb caràcter general, les contribucions rebudes es consideraran susceptibles de difusió pública. Les parts de la informació remesa que, segons el parer de l'interessat hagin de ser tractades amb caràcter confidencial i en conseqüència no procedeixi la seva lliure difusió, hauran de ser específicament assenyalades en el propi text de la contribució, no considerant-se a aquest efecte els missatges genèrics de confidencialitat de la informació.