Aquest text no té valor jurídic.
Si no va trobar la informació que cercava, pot plantejar una consulta a través de la Seu electrònica del Ministeri d'Indústria i Turisme (no és necessari certificat digital).
Tot vehicle especial* ha de portar a bord un certificat de conformitat expedit al país signatari de l'Acord sobre transports internacionals de mercaderies peribles i sobre vehicles especials utilitzats en aquests transports (ATP) en el qual aquest vehicle hagi estat matriculat o alternativament tenir fixada una placa de certificació de conformitat segons el model que figura en l'apèndix 3 de l'ATP.(art. 7 Reial decret 237/2000).
(*) vehicle especial: Isoterno/Refrigerant/Frigorífic/Calorífic.
Ha de dirigir-se a un organisme de control legalment establert. La certificació de conformitat de tipus a Espanya l'emeten els organismes de control acreditats per l'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC) per a mercaderies perilloses.
Pot consultar els acreditats en aquest camp en www.enac.es
L'òrgan de control li requerirà la documentació tècnica de la unitat i la selecció dels establiments per efectuar el control de conformitat de la producció. Aquest organisme efectuarà les proves/assajos necessaris per verificar la conformitat del dissenyo/prototip, generant les actes corresponents a les mateixes.
És necessari aclarir que quan siguin necessaris assajos en laboratoris, aquests han d'estar acreditats.
Todo vehículo especial debe estar fabricado de conformidad con un tipo certificado según las especificaciones técnicas establecidas en el Real Decreto 237/2000.
El certificado de conformidad de la unidad a matricular se emite ante el resultado satisfactorio de la inspección inicial establecida en el art. 5.3 del citado Real Decreto
Este control se realiza por los organismos de control acreditados por ENAC en este campo reglamentario. Puede consultarlos en www.enac.es
Si la inspección es favorable, se procederá a la instalación de la placa del fabricante y a la emisión de la ficha de características del vehículo, tal como se establece en el art. 6 del Real Decreto 237/2000.
Por último el vehículo debe someterse a una inspección en una estación ITV para la expedición de su tarjeta ITV (si ésta no fue emitida por el fabricante). A esta inspección deberá presentarse el vehículo con su ficha de características y la placa de fabricante instalada.
(*) vehículo especial: Isotermo/Refrigerante/Frigorífico/Calorífico.
Una vez efectuadas todas las pruebas/ensayos prescritos, y auditado el fabricante, con el objetivo de conocer si está en disposición de fabricar unidades según el tipo a aprobar, debe solicitar una contraseña que identifique al tipo aprobado, a través del órgano competente de la Comunidad Autónoma donde esté radicado el fabricante, en la forma en que disponga tal comunidad autónoma (art.13 Real Decreto 97/2014).
En el caso de que el fabricante de la unidad no disponga de identificador asignado en el Registro de contraseñas, se requerirá al organismo de control para que aporte la documentación acreditativa de la auditoría realizada al fabricante.
Perquè un fabricant obtingui un certificat de conformitat de tipus espanyol, haurà de dirigir-se a organisme de control acreditat en aquest camp reglamentari.
L'organisme de control, en primer lloc i prèvia constatació que el vehicle s'ajusta als requeriments tècnics exigibles, certificarà les característiques del prototip.
A continuació el vehicle de referència serà sotmès als assajos prescrits en la reglamentació vigent en una estació oficial. Cas de ser favorables els assajos, l'organisme de control emetrà un certificat de conformitat de tipus.(art.2 Reial decret 237/2000).
Prèviament a l'extensió del corresponent certificat de conformitat de tipus, l'organisme de control procedirà a l'obtenció de la contrasenya corresponent, tal com ho estableix l'art. 3.1 del Reial decret 237/2000, sol·licitant l'assignació de contrasenya en la forma que l'òrgan competent de la Comunitat Autònoma on estigui radicat el fabricant disposi.
Ha de dirigir-se a l'òrgan competent en matèria d'indústria de la Comunitat Autònoma del domicili del sol·licitant (art.9 Reial decret 237/2000).
Aquest òrgan ha d'emetre el certificat de conformitat previst en el punt 3 de l'Annex 1, Apèndix 1 de l'Acordo ATP.
Per a això, haurà d'aportar els següents documents:
Per a l'obtenció d'un certificat de conformitat de tipus espanyol, el prototip ha de ser assajat en una estació oficial d'assaig (túnel de frio). (art. 2.4 Reial decret 237/2000)
En l'actualitat hi ha dos túnels de fred que poden emetre certificats de conformitat de tipus amb validesa internacional (ATP). Són el túnel de fred de Getafe i el túnel de fred de Linares. Els vehicles fabricats d'acord a prototips assajats en aquests túnels podran obtenir els seus corresponents certificats ATP.
Així mateix existeix un túnel de fred de l'IDIADA.
El cambio de clasificación de un vehículo isotermo debe seguir el procedimiento del artículo 4 del Real Decreto 237/2000.
Así las modificaciones que alteren las dimensiones exteriores del recinto isotermo o sustituyan alguno de los dispositivos térmicos por otro diferente, deberán ser objeto de informe favorable de un organismo de control de conformidad con el modelo establecido en el apéndice 8 del anejo 1 del Real Decreto 237/2000, previo a su ejecución, y sólo podrán ser llevadas a cabo en talleres constructores de recintos isotermos para estos vehículos o talleres de reparación, cuyos medios materiales y tecnología hayan sido sometidos a una auditoría previa por un organismo de control y considerados adecuados.
Una vez efectuada la modificación que da lugar al cambio de clasificación, deberá efectuarse una inspección excepcional del vehículo, según lo establecido en el artículo 5.5 del Real Decreto 237/2000, por parte del organismo de control que informó la modificación, generando el informe cuyo modelo se establece en el apéndice 9 del anejo 1 del Real Decreto 237/2000.
Por último, el organismo de control emitirá, si procede, una nueva ficha de características y placa, de acuerdo con lo establecido en el artículo 6.3 del Real Decreto 237/2000.
La Comissió Europea publica en el Diari Oficial de la Unió Europea el llistat de normes harmonitzades per a una determinada Directiva. Aquests llistats es poden consultar a la pàgina web de la Comissió Europea (secció “Legislation and standards”).
També en els annexos ZA de les normes UNEIX (normes espanyoles) s'especifica l'aplicabilitat de la norma enfront dels requisits de les Directives per les quals s'atorga presumpció de conformitat.
En aquest cas, i a nivell nacional exclusivament, s'admet com a resultat satisfactori de la inspecció quan s'aconsegueix la citada temperatura de 3ºC.
La signatura electrònica es pot utilitzar en l'emissió dels certificats ATP, sempre que es compleixin les exigències de la Llei 59/2003 de 19 de Desembre de signatura electrònica, per a la seva equivalència amb la signatura manuscrita. En concret, ha d'Efectuar-se mitjançant signatura electrònica reconeguda.
Per a més informació sobre la signatura electrònica pot consultar la secció dedicada a la web del MINETUR
La signatura electrònica es pot utilitzar en l'emissió dels certificats ADR, sempre que es compleixin les exigències de la Llei 59/2003 de 19 de Desembre de signatura electrònica, per a la seva equivalència amb la signatura manuscrita. En concret, ha d'Efectuar-se mitjançant signatura electrònica reconeguda.
Per a més informació sobre la signatura electrònica pot consultar la secció dedicada a la web del MINETUR.
Cada Directiva estableix el contingut de la Declaració de Conformitat. En general, totes inclouen la següent informació:
No existeix un format concret per a la Declaració de Conformitat, encara que algunes Directives inclouen un model tipus en els seus annexos.
Para la obtención de un certificado de conformidad de tipo español, el prototipo debe ser ensayado en una estación oficial de ensayo (túnel de frio) (art. 2.4 Real Decreto 237/2000 ).
En l'actualitat hi ha sis túnels de fred que poden emetre certificats de conformitat de tipus amb validesa internacional (ATP). Aquests són: el Túnel del Fred - Fundació per al Foment de la Innovació Industrial, Fundació Centro Tecnològic Metalmecánica i del Transport, Gns. Ortiz Jareño (Institut del Transport de Castella-la Manxa), Institut de Recerca Aplicada de l'Automòbil (IDIADA), S.C.I. Serveis de Control i Inspecció, i Supervisió i Control
Els vehicles fabricats d'acord a prototips assajats en aquests túnels podran obtenir els seus corresponents certificats ATP.
Ha de dirigir-se a l'òrgan competent en matèria d'indústria de la Comunitat Autònoma (art.19 Reial decret 97/2014).
Aquest òrgan ha d'emetre el certificat d'aprovació previst en el punt 9.1.3 de l'Acord ADR.
Per a això, el propietari o importador haurà d'aportar la documentació citada en l'art.19 Reial decret 97/2014.
En els casos en què el vehicle traslladat ja s'hagi matriculat a Espanya l'emissió del corresponent certificat ADR la realitzarà l'organisme de control.
En el cas que l'equip de fred que vagi muntat sigui nou, l'organisme de control no haurà de realitzar la prova d'eficàcia frigorífica. Solament haurà de realitzar el càlcul corresponent de les pèrdues.
No obstant això, si l'equip muntat no és nou, l'organisme de control sí haurà de procedir a realitzar la prova d'eficàcia frigorífica.
En el marco del Acuerdo ATP, el fabricante de una unidad para el transporte de mercancías perecederas debe ser titular de una certificación de aprobación tipo, llevando a cabo en sus instalaciones la producción de las unidades correspondientes, dispuestas para su utilización por parte del cliente final.
El punt 3 de l'article 5 del Reial decret 237/2000, de 18 de febrer, pel qual s'estableixen les especificacions tècniques que han de complir els vehicles especials per al transport terrestre de productes alimentaris a temperatura regulada i els procediments per al control de conformitat amb les especificacions, estableix el següent: “El control de conformitat abans de la posada en servei, o inspecció inicial dels vehicles especials, al fet que es fa referència en l'ATP, té per objecte comprovar que el vehicle ha estat fabricat pel titular de certificació de la conformitat de tipus, la verificació dels materials utilitzats, inclosa la densitat de l'aïllant, el control de la tècnica d'aïllament utilitzada, absència de rugosidad en les parets i la seva continuïtat, i l'adaptació de la construcció en tots els seus aspectes al tipus representat pel vehicle de referència. Aquest control es realitzarà en les instal·lacions del fabricador de la caixa o cisterna isoterma, o del seu representant legal o mandatari, si el fabricant és estranger, durant la seva fabricació, i després, una vegada muntada la caixa o cisterna sobre el vehicle portador, per comprovar la correspondència final amb el vehicle aprovat de tipus, emetent-se un acta segons el model establert en l'apèndix 3 del present Reial decret”.
Per tant, el fabricant d'una unitat per al transport de mercaderies peribles sí podrà utilitzar en el seu procés de fabricació parteixes o elements aportats per altres fabricants. En tot cas, i amb vista a complir amb els requeriments del punt 3 de l'article 5 del RD 237/2000, anteriorment transcrit, és necessari que es compleixin les següents condicions:
No existe ninguna disposición al respecto de la emisión del certificado, aunque si del reconocimiento de su validez, que se restringe a 6 meses, de conformidad con el anejo1, apéndice 1 apartado 3 del acuerdo Autorizado para el Transporte de Mercancías Perecederas (ATP).
Por ello, no es necesario que el certificado de conformidad con las exigencias del ATP incorpore dicho reconocimiento, que queda asignado a la autoridad del país firmante del ATP en el que la unidad vaya a matricularse/registrarse.
Accedeixi a tota la informació sobre el Reglament de Productes de la Construcció (guies, documents de preguntes freqüents, llistes de normes harmonitzades, etc) en aquest enllaç .
Especialment, es recomana llegir el document “Productes de construcció: Marcat CE Com es comprova?”, que conté la informació bàsica sobre el Reglament (UE) 305/2011, sobre com s'ha de verificar la documentació relativa al marcat CE dels productes de construcció”.
Existeixen 11 casos de furgonetes de fabricació equiparable. Els enumerem a continuació (indicant marques i models que són equiparables en cada cas):
Des de l'entrada en vigor de la versió 2020 de l'ATP, el 6 de juliol de 2020, les disposicions d'aplicació són les incloses en l'epígraf 6.2.3 de l'Annex 1, Apèndix 2 de l'Acordo ATP
En relació a aquest assumpte indicar que no existeix un segell oficial amb significat “la Xina Export” en els productes procedents de la Xina ni constància de la imposició de dita marcada en els productes que s'exporten des d'aquest país. Per tant, al·legar que un marcat CE incorrecte correspon a la marca “Xinesa Export” no té cap fonament.
Al mercat europeu, per als productes que estiguin obligats a portar marcat CE per la legislació europea, dita marcada és obligatori, així com els requisits i procediments d'avaluació requerits, prèvia a la posada del citat marcat CE. És important destacar que, aquestes regles i condicions prohibeixen expressament la col·locació de marcats, signes o inscripcions que puguin induir a confusió quant al significat o la forma del marcat CE.
Per tant, ha de quedar clar que un marcat CE que no compleix amb les regles i condicions legalment establertes no pot ni ha d'interpretar-se per defecte com una marca amb un significat determinat, com el de “la Xina Export” del que no es té cap informació oficial, sinó com una infracció de la legislació de la Unió aplicable en aquests productes.
Gràcies pels vostres comentaris.